Wednesday, January 21, 2015

APAKAH PLKN DIKORBANKAN?

Sejurus selepas pengumuman dibuat Perdana Menteri untuk menangguhkan Program Latihan Khidmat Negara di dalam pelbagai reaksi telah diberi samada dari pihak pro-kerajaan mahupun pihak sebelah kiri. Samada ia perlu diteruskan atau terus dihentikan?

Mesej PM adalah jelas;



Perlu diingat, DS Najib telah membuat pengumuman khas untuk menerangkan langkah-langkah kerajaan berhadapan dengan suasana ekonomi dunia yang tidak menggalakkan dan di dalam suasana negara menghadapi bencana banjir terburuk di Pantai Timur, kewangan negara perlu dibelanjakan dengan penuh hemah.

Namun di dalam memberi keutamaan, kerajaan nampaknya telah memilih untuk mengutamakan rakyat yang sedang ditimpa musibah.

Ini tidak bermakna PLKN dikorbankan tetapi penangguhan ini lebih dilihat sebagai peluang yang perlu dimanfaatkan untuk perkukuh dan penambahbaikan modul dan kemahiran jurulatih serta kem-kem latihan. Itulah pandangan awal Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara,
Datuk Noor Ehsanuddin Bin Haji Mohd Harun Narrashid.
 
Ketika banjir besar melanda Kelantan awal tahun ini, kabinet telah mengumumkan 3 kem latihan di tiga kem PLKN tersebut adalah Kem Cancun Park di Pasir Mas, Kem Batu Jong di Kuala Krai dan Kem Latihan Etnobotani di Gua Musang dijadikan penempatan sementara untuk mangsa-mangsa banjir. Manakala kem latihan yang terjejas banjir iaitu tiga di Terengganu dan satu di Perlis.

Mengambilkira kemusnahan kem-kem ini dan pengubahsuaian kem-kem yang dijadikan penempatan sementara mangsa banjir, pasti melibatkan penambahan kewangan kerajaan.

Walaupun kerajaan sedang mengusahakan pembinaan rumah kekal baru untuk mangsa-mangsa banjir di Kelantan, namun ia akan hanya dijangkakan siap dalam tempuh 3 bulan. Ini bermakna penempatan sementara akan dikosongkan dan seterusnya akan disesuaikan semula sebagai kem latihan yang mungkin memakan masa lebih sebulan.

Di dalam senario ini, masa adalah tambahan perbelanjaan kepada kewangan negara dan belum lagi diambilkira usaha lain yang akan kerajaan utamakan untuk mengatasi berulangnya lagi musibah banjir seperti membina tebatan banjir.

PLKN tidak dikorbankan. Ia hanya ditangguhkan untuk sesi 2015. Setiap tahun PLKN ada 3 sesi pengambilan dan satu sesi telah pun selesai dan penangguhan 2 penangguhan lagi dilihat perlu berdasarkan musibah banjir di luar jangkaan kita.

Seperti kata Pengerusi MLKN, inilah peluang terbaik untuk dimanfaatkan bagi perbaiki apa yang perlu.

Demi melihat jati diri generasi muda terbentuk di dalam latihan khidmat negara dengan sangat berjaya, tak perlulah kita mendengar pandangan-pandangan pasif dari para politikus yang lebih mementingkan kebendaan daripada modal insan.

No comments: