Di antara perkhidmatan teksi, Uber dan Grabcar - yang mana satu menjadi pilihan pelanggan hari ini? Jika dibuat kajiselidik, pasti ramai yang akan memilih untuk mendapatkan perkhidmatan alternatif kepada Uber dan GrabCar. Dan apabila ramai yang perkhidmatan alternatif ini, apakah Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dipersalahkan?
Kerajaan baru-baru ini telah mengumumkan untuk mengambil langkah menghalalkan perkhimdatan Uber dan GrabCar dan ketika itu jugalah pemandu-pemandu teksi bertindak untuk melakukan mogok untuk sekian kalinya. Pada akhir bulan yang lalu, hampir 100 teksi telah berkumpul untuk menunjukkan protes mereka terhadap keputusan kerajaan. Apakah tindakan ini mampu memberi kesan?
Ini bukan kali pertama kumpulan pemandu teksi mengadakan mogok dan demonstrasi, malahan ketika persidangan ASEAN yang lalu pun mereka cuba mengadakan demonstrasi namun tidak mendapat sambutan sepenuhnya apabila rakyat dapat menghidu ia lebih kepada cubaan pembangkang untuk mengambil kesempatan.
Kegagalan pemandu-pemandu teksi untuk menghalang perkhidmatan Uber dan GrabCar walaupun hampir setiap bulan mereka melakukan mogok dan pelbagai cubaan, bukan terletak sepenuhnya kepada samada Uber dan GrabCar tidak berdaftar dengan SPAD. Perkhidmatan alternatif teksi ini telah mendapat sambutan tinggi daripada rakyat terutama di kalangan penduduk ibukota.
Apakah perkhidmatan Uber dan GrabCar yang menjadi pilihan mereka? Rata-rata respon adalah perkhidmatan alternatif ini sangat menepati waktu, tambangnya lebih murah dan keselesaan kenderaan serta pemandu teksi yang mesra dan dipercayai. Adakah kesemua itu menepati kriteria teksi di negara kita?
Sehingga hari ini, perkhidmatan teksi di negara kita tidak mampu dikeluarkan dari senarai yang terburuk di dunia. Apakah imej ini tidak memberi sebarang pengajaran kepada mereka dan apakah pihak kerajaan tidak membuat apa-apa?
Setahu kita, pelbagai usaha dilakukan pihak kerajaan dan SPAD untuk memperbaiki imej industri teksi sehingga berusaha meningkatkan taraf perkhidmatan dan kebajikan pemandu teksi di negara ini. Di antaranya adalah seperti di bawah;
Kerajaan baru-baru ini telah mengumumkan untuk mengambil langkah menghalalkan perkhimdatan Uber dan GrabCar dan ketika itu jugalah pemandu-pemandu teksi bertindak untuk melakukan mogok untuk sekian kalinya. Pada akhir bulan yang lalu, hampir 100 teksi telah berkumpul untuk menunjukkan protes mereka terhadap keputusan kerajaan. Apakah tindakan ini mampu memberi kesan?
Ini bukan kali pertama kumpulan pemandu teksi mengadakan mogok dan demonstrasi, malahan ketika persidangan ASEAN yang lalu pun mereka cuba mengadakan demonstrasi namun tidak mendapat sambutan sepenuhnya apabila rakyat dapat menghidu ia lebih kepada cubaan pembangkang untuk mengambil kesempatan.
Kegagalan pemandu-pemandu teksi untuk menghalang perkhidmatan Uber dan GrabCar walaupun hampir setiap bulan mereka melakukan mogok dan pelbagai cubaan, bukan terletak sepenuhnya kepada samada Uber dan GrabCar tidak berdaftar dengan SPAD. Perkhidmatan alternatif teksi ini telah mendapat sambutan tinggi daripada rakyat terutama di kalangan penduduk ibukota.
Apakah perkhidmatan Uber dan GrabCar yang menjadi pilihan mereka? Rata-rata respon adalah perkhidmatan alternatif ini sangat menepati waktu, tambangnya lebih murah dan keselesaan kenderaan serta pemandu teksi yang mesra dan dipercayai. Adakah kesemua itu menepati kriteria teksi di negara kita?
Sehingga hari ini, perkhidmatan teksi di negara kita tidak mampu dikeluarkan dari senarai yang terburuk di dunia. Apakah imej ini tidak memberi sebarang pengajaran kepada mereka dan apakah pihak kerajaan tidak membuat apa-apa?
Setahu kita, pelbagai usaha dilakukan pihak kerajaan dan SPAD untuk memperbaiki imej industri teksi sehingga berusaha meningkatkan taraf perkhidmatan dan kebajikan pemandu teksi di negara ini. Di antaranya adalah seperti di bawah;
PERUBAHAN BESAR AKAN DILAKUKAN SPAD UNTUK INDUSTRI TEKSI... di sini |
Apakah pemandu-pemandu teksi ini telah berubah? Apakah dengan cara mereka untuk memberontak dan mengadakan mogok telah memperbaiki mutu perkhidmatan mereka? Dengan segala usaha menghalang perkhidmatan Uber dan GrabCar, maka rakyat telah takut dan tidak lagi melanggan perkhidmatan alternatif ini?
Tidak siapa mampu perbaiki nasib pemandu-pemandu teksi ini melainkan diri mereka sendiri. Sikap memilih pelanggan, kasar kepada pelanggan, enggan mengguna meter, lebih suka menunggu daripada berusaha mencari pelanggan dan asyik salahkan kerajaan dan orang lain, kesemua sikap negatif itu tidak mampu merubah apa-apa pun walaupun diberi pelbagai insentif ibarat mencurah air ke daun keladi.
Kepada syarikat pengendali teksi pula, selagi kebajikan pemandu teksi tidak diberi keadilan sepatutnya, selagi itu ramai pemandu yang akan beralih kepada Uber dan GrabCar. Sememangnya tidak wajar menghukum kesemua pemandu teksi kerana ada di antara mereka yang ikhlas dan bersungguh-sungguh untuk memperbaiki perkhidmatan mereka.
Oleh itu, samada pemandu-pemandu teksi ini berubah atau mereka yang akan diubah dan perkhidmatan alternatif teksi akan terus menjadi keutamaan rakyat apabila Uber dan GrabCar dihalalkan di negara ini kelak. Jika tidak mampu bersaing dan ketinggalan di dalam arus persaingan, lambat laun industri teksi akan berkubur dengan sendirinya dan akhirnya menyesal kemudian tidak mampu diselamatkan lagi.
Buck-up dan hentikan menuding jari tetapi peka dengan kehendak pelanggan kerana merekalah sebenarnya tuan kepada pemandu-pemandu teksi ini.
Jika rajin, bacalah rungutan penumpang dan operasi-operasi SPAD terhadap pemandu teksi yang degil. Di antaranya;
Tidak siapa mampu perbaiki nasib pemandu-pemandu teksi ini melainkan diri mereka sendiri. Sikap memilih pelanggan, kasar kepada pelanggan, enggan mengguna meter, lebih suka menunggu daripada berusaha mencari pelanggan dan asyik salahkan kerajaan dan orang lain, kesemua sikap negatif itu tidak mampu merubah apa-apa pun walaupun diberi pelbagai insentif ibarat mencurah air ke daun keladi.
Kepada syarikat pengendali teksi pula, selagi kebajikan pemandu teksi tidak diberi keadilan sepatutnya, selagi itu ramai pemandu yang akan beralih kepada Uber dan GrabCar. Sememangnya tidak wajar menghukum kesemua pemandu teksi kerana ada di antara mereka yang ikhlas dan bersungguh-sungguh untuk memperbaiki perkhidmatan mereka.
Oleh itu, samada pemandu-pemandu teksi ini berubah atau mereka yang akan diubah dan perkhidmatan alternatif teksi akan terus menjadi keutamaan rakyat apabila Uber dan GrabCar dihalalkan di negara ini kelak. Jika tidak mampu bersaing dan ketinggalan di dalam arus persaingan, lambat laun industri teksi akan berkubur dengan sendirinya dan akhirnya menyesal kemudian tidak mampu diselamatkan lagi.
Buck-up dan hentikan menuding jari tetapi peka dengan kehendak pelanggan kerana merekalah sebenarnya tuan kepada pemandu-pemandu teksi ini.
Jika rajin, bacalah rungutan penumpang dan operasi-operasi SPAD terhadap pemandu teksi yang degil. Di antaranya;
MESEJ KERAS SPAD KEPADA PEMANDU TEKSI DEGIL DI IBU KOTA... http://mantra-indeeptots.blogspot.my/2014/06/mesej-keras-spad-kepada-pemandu-teksi.html
PENYANGAK TEKSI DI KAWASAN "HOT SPOT"... SPAD BERTINDAK TEGAS!... http://mantra-indeeptots.blogspot.my/2014/02/penyangak-teksi-di-kawasan-hot-spot.html
PENEMUAN 6 "ALIEN" DALAM OPERASI SPAD... http://mantra-indeeptots.blogspot.my/2014/02/penemuan-6-alien-dalam-operasi-spad.html
TIADA KOMPROMI KEPADA PEMANDU TEKSI YANG DEGIL... http://mantra-indeeptots.blogspot.my/2013/06/tiada-kompromi-kepada-pemandu-teksi.html
SPAD : PEMANDU TEKSI DEGIL TIDAK AKAN TERLEPAS HUKUMAN... http://mantra-indeeptots.blogspot.my/2013/07/spad-pemandu-teksi-degil-tidak-akan.html
No comments:
Post a Comment