Wednesday, May 06, 2015

#PRKPermatangPauh : HARI TERAKHIR KEMPEN PENUH KEGANASAN


PRK Rompin telah pun berakhir semalam dan sepanjang kempen di antara parti yang bertanding BN dan PAS telah berjaya melakukan kempen secara harmoni dan proses demokrasi berjalan lancar. Ada yang mengatakan, jika tiada DAP dan PKR dalam kempen pilihanraya, maka tidak adalah insiden keganansan. Betulkah?

Di PRK Rompin, PAS keseorangan tanpa mendapat sokongan rakan sekutu mereka DAP dan PKR. Sepanjang tempoh berkempen ini, tidak kedengaran apa-apa laporan insiden keganasan tetapi yang ada ialah beberapa siri ceramah yang gagal memohon permit.

Namun, berlainan yang berlaku di Permatang Pauh. Di hari-hari terakhir dalam tempoh berkempen, beberapa insiden keganasan telah berlaku ke atas program dan bahan kempen BN seperti billboard.

Di dalam satu sesi penerangan MCA, penceramahnya telah diserang dan dicederakan. Terdapat billboard dan banner BN dikoyak dan diconteng. Malahan ada terdengar Timbalan Menteri diserang penyokong ketika mengadakan aktiviti sukan.

Yang paling tidak bermoral dan terdesak kempen PKR apabila memfitnah Ketua Wanita MCA, Datuk Heng Seai Kie yang sengaja meletakkan billboard di kawasan pengundi Melayu dengan perkataan ... Melayu Bayar Lebih GST.

Berikut adalah ringkasan kenyataan rasmi Datuk Heng Seai Kie;

1. Kenyataan Datuk Heng telah sengaja dieksploit DAP dan PKR untuk dikaitkan dengan sentimen perkauman.

2. China Press telah memohon maaf dan memberi keterangan kerana salah tafsir.

3. PKR dan DAP terkesan dan terdesak dengan kajiselidik yang menunjukkan mereka akan kalah.

4. PKR dan DAP tidak perlu kaitkan GST dengan sentimen perkauman untuk meraih undi.

5. Pihak MCA telah membuat aduan kepada SPRM dan laporan polis.

Seterusnya ialah kenyataan penuh Datuk Heng;
Press statement by Wanita MCA Chairman Datuk Heng Seai Kie

DAP & PKR: Stop twisting my words & playing racist politics

I am saddened that my remarks on the goods and services tax (GST) during an interview with China Press were spun out of context by DAP and PKR whereby Pakatan has stooped to racialise my comments merely to recoup votes as evidently, even PKR’s survey indicates confidence lacking in retaining Permatang Pauh.

Since China Press has already explained, given a clarification and apologised for misquoting me, it is absolutely unbecoming of the Opposition to twist and add ‘salt and pepper’ to my comments

There should be no racial profiling related to GST, and it is despicable of DAP and PKR to play up the racial card by linking GST to ethnicity to score political mileage.

We have since filed a complaint with the Election Commission besides lodging a police report on this matter.

We also appeal to the Election Commission and the police to take stern action against any political party who play up the racial card in any form or material during any election.

To readers who might have been affected by the misrepresentation of my comments by DAP and PKR, I humbly express my deep regrets.

It is time to put the issue to rest. What is the ulterior motive of DAP and PKR to still harp and twist my comments to center on race?

Datuk Heng Seai Kie
Wanita MCA National Chairman

Disamping berkempen untuk PKR di pilihanraya kecil Permatang Pauh, DAP sememangnya telah terkesan dengan peningkatan jumlah undi Cina kepada BN di PRK Rompin.

Ini telah terbukti apabila 3 PDM yang mempunyai pengundi Cina paling ramai di  Bandar Rompin, Kuala Rompin dan Tanjung Gemuk di mana PDM Kuala Rompin bertambah majoriti, dari PRU13 30 undi dan di PRK ini 156 undi. Manakala di PDM Bandar Rompin, BN telah kalah PRU 13 dengan majoriti 131 undi tetapi di PRK menang majoriti 36 undi. Di Tanjung Gemuk pula, PRU kita menang majoriti 166, ketika PRK Rompin, BN telah tambah majoriti jadi 254 undi.

Benarlah mereka kata, hanya apabila PKR dan DAP maka pasti ada keganasan. Betapa sinonimnya keganasan dan fitnah dengan kedua-dua parti politik ini.

No comments: