Friday, May 15, 2015

DAP CUBA TUTUP MISI KE JORDAN TAPI PERSOAL JEMPUTAN DELEGASI MCA KE CHINA


Masyarakat Melayu gemar gunakan pepatah... Melata dulang paku serpih, mengata orang awak yang lebih, apabila seseorang itu gemar mencari kesalahan dan kesilapan orang lain tetapi terlupa kesilapan dan kesalahannya lebih besar dan paling menjengkelkan apabila cuba disembunyikan dengan mencari kesilapan orang lain.

Itulah selalunya berlaku kepada pemimpin DAP dan sekali lagi mereka cuba pertikaikan lawatan MCA ke negara China seolah-olah ia adalah satu kesalahan besar.

Khoo Poay Tiong, ADUN Ayer Keroh di dalam twitternya cuba ambil perhatian di ruangan Twitternya dengan menyoal perbelanjaan rombongan MCA ketika melakukan lawatan kerja ke China. Hakikatnya, Khoo sedang cuba mengalihkan perhatian pengikutnya daripada terus mempersoal misi rombongan pemimpin DAP ke Jordan.

Seharusnya kita berasa hairan mengapa DAP memilih sebuah negara Islam di mana hampir seratus peratus penduduknya adalah umat Islam jika dikatakan rombongan itu adalah satu percutian. Apakah dengan isu hudud yang sedang melanda kegagalan DAP merubah pendirian PAS, maka DAP sedang mengatur langkah untuk memahami hukum hudud di Jordan pula? Pasti terasa agak melucukan!

Beza ketara di antara rombongan MCA ke China dan DAP ke Jordan adalah, MCA membuat lawatan di atas jemputan tetapi DAP, siapa pula di Jordan yang mengenali pemimpin DAP untuk menghantar jemputan ke negara itu?

Yang pasti, MCA tahu membezakan di antara tugas parti dan tugas rasmi. Memenuhi jemputan negara China adalah di atas dasar hubungan 'government-to-government' bagi mengeratkan lagi hubungan dua hala dan persahabatan. Ini termasuklah lawatan ke Akademi Kepimpinan Pudong di mana MCA sedang bekerjasama di dalam bahagian latihan.

MCA telah berjaya melaksanakan tugasan-tugasan mereka dengan cemerlang di dalam masa sesingkat itu, dan apakah mungkin DAP juga telah memahami hukum hudud di dalam misi mereka ke Jordan?

Taktik amalan DAP membuli pencabar mereka di media sosial perlu dinilai semula dan diawasi kerana di sebalik setiap kenyataan mereka, pasti tersembunyi perkara buruk untuk dilindungi.

MCA Melaka telah mendedahkan bagaimana Adun Ayer Keroh dari DAP ini telah tidak hadir dalam pertemuan dengan Persatuan Hokkien pada 25 November 2012 di Jasin Melaka untuk sesi penerangan mengenai Komputer 1Malaysia.

Khoo juga pernah dirujuk ke Lembaga Displin DAP pada Januari 2011 kerana mendaftarkan pembelian kereta ke atas nama isterinya mengguna dana parti.

Namun MCA tidak mengambil pendekatan menyerang Khoo seperti mana yang sering dilakukannya di media sosial. Nampaknya, amat sesuai sekali pepatah Melayu untuk pemimpin-pemimpin DAP ni... melata dulang paku serpih, mengata orang dia rupanya yang lebih!

No comments: