Thursday, May 21, 2015

SAMADA TOYOTA ATAU NISSAN BAKAL GANTI TEKS1M PROTON EXORA



Target SPAD pada hujung tahun ini untuk memastikan 7,500 kenderaan TEKS1M mungkin tidak akan kesampaian apabila pihak Proton didapati terlalu lembap membuat pengeluaran Exora.

Sejak pelancaran TEKS1M pada 2013 dan mula beroperasi selepas 6 enam bulan, hanya 1,000 teksi Exora sahaja yang dikeluarkan untuk Lembah Kelang, Johor Bahru dan Pulau Pinang dan sehingga kini, penambahan unit masih lagi dinantikan.

TEKS1M adalah kelas perkhidmatan baru yang diperkenalkan oleh SPAD dalam melaksanakan agenda transformasi industri teksi di negara ini. Walaupun lebih cantik dan canggih serba-serbi, TEKS1M masih mengenakan tambang teksi bajet.

SPAD sebagai suruhanjaya yang bertanggungjawab ke atas migrasi 42,642 teksi bajet dan teksi eksekutif ke TEKS1M, terpaksa mencari sumber lain bagi memastikan perancangan lima tahun akan datang tercapai.

Kini pihak SPAD sedang berbincang dengan pihak Toyota dan Nissan untuk mengatasi kelembapan pengeluaran Proton Exora. Perbincangan juga telah diadakan dengan pihak MTEN pada awal tahun ini dan dikatakan segala maklumat telah dibentangkan untuk dibuat kajian dan seterusnya dibuat keputusan.

Di antara kenderaan keluaran Toyota yang telah dikenalpasti paling sesuai ialah Innova 2.0 yang berharga RM73,228 untuk kenderaan manual dan RM76,011 untuk kenderaan otomatik. Walaubagaimanpun, pihak Toyota menjangkakan pengeluaran akan siap dalam tempoh 3 bulan.

Pengeluaran TEKS1M oleh Toyota akan dilengkapi dengan alat pengesan untuk CTSS (Centralised Taxi Service System), tangki gas NGV, mesin kredit dan beberapa kriteria yang telah ditetapkan pihak SPAD.

SPAD juga sedang berunding dengan pihak Toyota agar harga yang ditawarkan untuk model Innova adalah berpatutan dan jimat untuk jangka masa panjang bagi syarikat pengusaha teksi dan pemilik lesen individu.

No comments: