Thursday, November 05, 2015

PERSOAL PERUNTUKAN PEMBANGUNAN JPM, DATUK EHSAN MENJAWAB

Ketika perbahasan Bajet 2016 oleh MP Kota Tinggi Datuk Ehsan, beliau menyentuh mengenai bajet Jabatan Perdana Menteri di mana ia merupakan salah satu daripada peruntukan yang agak besar di mana hampir RM45 bilion untuk pengurusan dan hampir RM20 bilion untuk pembangunan.

Malangnya, soalan yang diterima ketika perbahasan yang datang dari Ahli Parlimen DAP Kluang Liew Chin Tong sangat menjelekkan. Soalannya seperti di dalam hansard Parlimen;


Tentang peruntukan untuk JPM. Sebenarnya RM8.5 bilion dalam peruntukan pembangunan itu bukan untuk agensi tetapi untuk Perdana Menteri dan untuk beliau berikan kontrak ataupun projek secara budi bicara ataupun ikut suka hati. Minta komen.  

Jelas sekali Liew ingin menuduh yang PM sengaja wujudkan peruntukan pembangunan ini tanpa melihat pecahan peruntukan pembangunan. Samada sengaja diajukan soalan yang berbentuk tuduhan atau sekadar membuat provokasi, Datuk Ehsan menjelaskan pandangan yang jauh tersasar dari MP DAP seperti berikut;

Di antaran peruntukan pembangunan Bajet 2016 untuk agensi adalah;

RM5.6 bilion itu untuk UKAS atau Unit Kerjasama Awam Swasta bertujuan untuk menggalakkan penglibatan swasta bagi merancakkan pelaburan domestik tanpa terlalu bergantung kepada pelaburan asing. Datuk Ehsan memberi contoh ketika membuat jalan raya yang bernilai RM1.1 bilion dari Johor Bahru ke Nusajaya yang telah dibiayai melalui UKAS. Akhirnya dengan wujudnya 'trunk road' yang lebar ini, pembangunan di Iskandar menjadi sangat rancak.

Datuk Ehsan juga menjelaskan pendekatan baru yang kerajaan perkenalkan sebagai 'facilitation fund' telah mendapat tambahan sebanyak RM3 bilion. Contoh yang diberi apabila ketika kerajaan membuat MRTdan LRT, kedudukan tanah kebanyakannya adalah di Selangor yang nilainya tersangat tinggi. Maka segala pembelian tanah juga tinggi dan memerlukan peruntukan yang dibiayai kerajaan dengan harga yang sangat tinggi.

Daripada tambahan tersebut, RM2.6 bilion adalah untuk pembanguan koridor seperti Iskandar, ECER dan SKOR yang mampu merancakkan ekonomi.

Apabila kerajaan berjaya merancakkan ekonomi, maka apakah Bajet 2016 tidak memberi sumbangan kepada rakyat? Apakah dakwaan DAP yang Bajet 2016 dengan sengaja memotong peruntukan untuk rakyat adalah tepat? DAP sekadar melihat kepada pembahagian angka dengan memberi contoh pengurangan peruntukan beberapa Kementerian seperti Kementerian Pendidikan, Kementerian Belia dan Sukan serta Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuniti.

Seperti ulasan di atas dari Datuk Ehsan, DAP gagal melihat perancangan kerajaan dalam sekala yang lebih besar untuk dimanfaatkan rakyat di semua peringkat. Apa yang nak diharapkan DAP tetapi sekadar bermain politik sahaja. Pada masa yang sama, DAP juga seperti ingin menggagalkan ekonomi negara dirancakkan.

Jangan kata Kementerian-Kementerian itu saja yang akan memanfaatkan kerancakan ekonomi, DAP juga pasti akan merasakan dan pasti tidak lepas peluang mengambil kesempatan.

Peruntukan rakyat dipotong, peruntukan ‘Najib’ ditambah yang bakal dijaja DAP keseluruh negara bukan mudah untuk dihidu motifnya. Inilah juga akan menjadi alasan pembangkang untuk menolak Bajet 2016 dan sekali gus cuba untuk menjayakan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Najib Razak.

Malangnya, para barisan ahli-ahli Parlimen Kerajaan seperti Datuk Ehsan awal-awal lagi telah berjaya menepis dan menggagalkan motif pembangkang. Kepada rakyat pula, sebelum telan bulat-bulat hasutan pembangkang, rujuklah kepada pemimpin-pemimpin seperti Datuk Ehsan untuk mendapatkanpenerangan yang lebih berfatka dan jujur.

No comments: