Wednesday, November 25, 2015

WARGA KOTA TINGGI BERSIAP SEDIA HADAPI BENCANA SERTAI KURSUS JPAM


Menjelang hujung tahun, negara akan mengalami musim tengkujuh dan Kota Tinggi tidak akan ketinggalan menerima kesannya. Saban tahun Kota Tinggi akan dilanda banjir dan di dalam sejarah akhir tahun 2006 hingga awal 2007. Bukan sahaja daerah Kota Tinggi yang terjejas, tetapi beberapa daerah lain juga turut ditenggelami air sehingga negeri Johor hampir lumpuh.

Beratus ribu penduduk telah terjejas dan mereka ditempatkan di pusat-pusat pemindahan banjir. Dari pengalaman pahit inilah, maka Pejabat Daearah Kota Tinggi dengan kerjasama Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) telah menganjurkan Kursus Latihan Pasukan Tindak Balas Komuniti (CDERT). 

Kursus sehari ini telah disertai seramai 96 orang kepimpinan komuniti Mukim Kota Tinggi dan Mukim Ulu Sungai Johor dan telah dirasmikan oleh Ahli Parlimen Kota Tinggi, Datuk Noor Ehsanuddin Mohd Harun Narrashid.

Kursus sehari ini meliputi pengenalan Pertahanan Awam di mana peserta dapat memahami peranan serta fungsi pertahanan awam. Peserta juga diberi pendedahan langkah-langkah menyelamat dan melindungi mangsa yang terlibat dengan bencana. Latihan praktikal seperti pertolongan cemas pula bertujuan memberi persiapan kepada peserta agar dapat mengurangkan kehilangan nyawa serta keroskan harta benda penduduk awam.

Pendedahan Pertahanan Awam bukan sekadar meliputi berhadapan dengan keadaan banjir sahaja, malahan peserta juga diberi latihan membina kesediaan orang awam menyelamatakan diri dan mangsa ketika berhadapan dengan situasi darurat. Di antara aktiviti yang telah diadakan adalah pendedahan mengenai Kumpulan Mencari dan Menyelamat (SAR), bantuan kecemasan, perubatan dan logistik.

Pihak JPAM telah mensasarkan pengambilan 1,000 sukarelawan di kalangan penduduk di daerah Kota Tinggi dan akan membuka pejabat cawangan Kota Tinggi pada 1 Disember serta menjadikan parkir Balai Trafik Lama sebagai depot sementara lojistiknya.

Dengan adanya pejabat di daerah Kota Tinggi ini, kerja-kerja bantuan menyelamat kecemasan dapat dilakukan dengan segera dan tidak memerlukan masa yang lama untuk sampai di tempat kejadian. Selama ini bantuan kecemasan dilakukan oleh pasukan JPAM dari daerah Johor Bahru dan Muar. Pejabat baharu itu nanti akan dilengkapi aset seperti pejabat daerah lain serta dikendalikan oleh empat anggota JPAM dan dibantu beberapa anggota sukarelawan.

No comments: