Friday, February 13, 2015

DAP BENCI PLKN TETAPI PESERTA PELATIH LAIN PULA ...

Dengan pantas ada di antara pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat terutama dari DAP yang inginkan PLKN segera dibubarkan dan terus ditutup selepas pengumuman Perdana Menteri untuk menangguhkan sesi PLKN 2015.

Niat dan hasrat DAP ini bukan sesuatu yang baru dan terkini, Ketua DAPSYnya Teo Kok Seong dalam blog Roketkini menggesa kerajaan memansuhkan PLKN yang kononnya telah gagal memberikan manfaat kepada pembangunan anak muda.

Ini pula pandangan Pengerusi MLKN pula;


Jelas nampaknya DAP dan Pakatan Rakyat tidak tahu apabila di Kem Latihan Etnobotani di Gua Musang, contohnya, 30 hingga 40 peratus terdiri daripada anak-anak bangsa Cina. Kem ini adalah di antara kem yang dijadikan pusat penempatan sementara kepada sebahagian daripada mangsa banjir yang melanda Kelantan baru-baru ini.

Apabila Datuk Ehsan menemui mereka untuk menjelaskan yang mereka perlu dipindah ke kem lain, ada yang menangis kerana terpaksa berpisah dengan kawan-kawan di mana kasih sayang dan persahabatan telah terjalin walaupun hanya sebulan. Pelatih-pelatih ini bukan sahaja telah menjalani modul-modul yang telah disediakan malahan mereka juga adalah di antara sukarelawan yang telah membantu mangsa-mangsa banjir.

Inilah yang dikatakan Datuk Ehsan hasil perpaduan serta 'sense of teamwork' yang berjaya dihasilkan PLKN. Inilah satu program yang sihat untuk anak-anak berbilang bangsa dan agama mengamalkan hormat-menghormati di dalam satu suasan yang terkawal dan penuh displin. Jika diberi peluang yang baik, anak-anak muda tiada masaalah.

Masaalah sebenarnya ialah mereka yang ada kepentingan politik dengan agenda masing-masing sehingga terbentuk satu acuan pemikiran yang tidak membantu membina perpaduan nasional di kalangan rakyat Malaysia. Yang pasti dijadikan mangsa adalah anak-anak muda yang bakal mewarisi negara ini.

Pembangkang yang sekadar membuat kenyataan popular pasti akan tergamam dengan maklumbalas bekas-bekas pelatih PLKN di Twitter mereka. Apa kata mereka?





Kepada Pakatan Pembangkang... adillah kepada anak-anak kita dan jangan bebankan mereka dan jangan jadikan mereka mangsa hanya untuk memuaskan agenda politik masing-masing sehingga tergadai masadepan negara. Maka, apa perlunya untuk menolak terus perpaduan yang dijalankan dalam PLKN?

No comments: