Saturday, December 06, 2014

UBER SETUJU SYARAT-SYARAT SPAD

Sejak Ogos lalu, isu pembatalan perkhidmatan teksi Uber melalui aplikasi mudah alih yang beroperasi di Malaysia telah mendapat perhatian warga kota.

Kini, pihak Uber telah beri jaminan untuk bersetuju mematuhi undang-undang pengangkutan awam darat Malaysia dengan mendaftarkan kenderaan dan beroperasi mengikut undang-undang pengangkutan awam Malaysia.

Perkhidmatan teksi Uber telah mendapat perhatian SPAD, JPJ dan juga rakyat. Blog ini telah menulis DI SINI dan DI SINI, memberi penjelasan mengapa SPAD dan JPJ mengambil tindakan tegas terhadap perkhidmatan teksi yang dikatakan popular di kalangan warga kota terutama di Kuala Lumpur.

Sekali lagi, diingatkan mesej Pengerusi SPAD;


Kenderaan yang didaftarkan di bawah kategori sewa dan pandu tidak dibenarkan untuk digunakan bagi perkhidmatan teksi atau limosin dan pemandu tanpa Perkhidmatan Kenderaan Awam (PSV) lesen memandu tidak dibenarkan untuk menawarkan perkhidmatan kepada orang lain, jika tidak ia akan dianggap sebagai kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 dan Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Oleh itu, bersandarkan jaminan Uber untuk mematuhi undang-undang pengangkutan awam Malaysia, SPAD tidak akan mempunyai apa-apa isu dengan mereka.

Walaupun Uber telah bersetuju untuk mematuhi undang-undang pengangkutan di Malaysia, SPAD masih mempunyai pasukan penguatkuasaan untuk menjalankan tindakan keras ke atas individu yang menggunakan kenderaan persendirian atau menyalahgunakan lesen sewa dan menawarkan perkhidmatan pengangkutan melalui Uber aplikasi mudah alih.

Terdahulu, Uber telah dibawa ke perhatian SPAD oleh pengusaha-pengusaha teksi tempatan. Ini adalah berdasarkan kenderaan Uber telah berdaftar secara tidak wajar, mengenakan tambang yang tidak selaras dengan kadar terkawal, menggunakan pemandu tanpa lesen yang betul dan mendiskriminasi pelanggan yang tidak mempunyai kad kredit.

Beberapa negara-negara seperti Thailand, Norway dan Vietnam telah mengharamkan perkhidmatan tersebut dengan alasan yang sama.

Bertepatan dengan kenyataan Tan Sri Syed Hamid, negara kita sememangnya menggalakkan penggunaan teknologi tetapi syarikat-syarikat yang beroperasi di Malaysia perlu mematuhi dan menghormati undang-undang negara kita.


No comments: