Thursday, September 25, 2014

BERMULA 1 OKTOBER KHIDMAT TEKSI UBER DIHARAMKAN JPJ

Pada bulan lalu, perkhimdatan teksi UBER telah hangat diperkatakan samada di media perdana mahupun di media sosial. Pihak SPAD telah mengeluarkan kenyataan berikut mengenai perkhidmatan teksi UBER di blog ini, seperti berikut;
Isitilah 'kereta sapu' atau 'teksi sapu' atau 'teksi haram' tetap dikategori pihak SPAD terhadap kenderaan syarikat UBER sehingga mereka berdaftar di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat (APAD) 2010. Itu adalah perkara utama yang kita perlu faham dan itulah yang ingin ditegaskan oleh pihak SPAD.

Pihak SPAD masih belum memutuskan untuk mengharamkan perkhidmatan UBER tetapi meminta pihak syarikat itu lebih bertanggungjawab mematuhi undang-undang negara ini.

Kini, pihak JPJ mengharamkan perkhidmatan 'teksi uber';


 
... dengan alasan yang sama dikemukakan SPAD iaitu perkhidmatan 'teksi uber' menyalahi undang-undang kerana menggunakan kenderaan persendirian dan tidak mendapat kelulusan lesen pengendali daripada SPAD sebagaimana dinyatakan mengikut Seksyen 16 Akta Pengangkutan Awam Darat (APAD) 2010.

Bermula 1 Oktober, operasi bersepadu bersama-sama JPJ, SPAD dan PDRM dan akan mengambil tindakan bagi pihak terbabit yang mengguna aplikasi UBER untuk kenderaan persendirian. Pihak yang terbabit di sini adalah pemandu dan pemilik kenderaan dan setakat ini tidak membabitkan penumpang.

SPAD telah memuatnaik kenyataan akhbar di Facebook rasminya, dan telah mendapat reaksi dari pengunjung yang memberi beberapa pandangan tersendiri seperti berikut;
Samsul Hadi Mamat : Mohon tindakan lebih drastik oleh penguatkuasa PDRM, JPJ/SPAD terhadap UBER @ prebet sapu semakin bermaharajalela di bandar Chukai dan sekitar Kemaman hingga mengganggu gugat periuk nasi para pemandu teksi terutama di KSB serta sekitar pelabuhan. Hrp maklum, t ksh.

Razif Jemaat : Rasanya adalah lebih baik banteras teksi cekik darah dari sibuk kacau Uber. Uber boleh dijadikan alternatif kepada masyarakat yang tidak yakin dengan khidmat teksi. Biar masyarakat yang pilih. Kalau ada masalah dari segi perundangan, kenapa tidak duduk semeja dan berbincang?

Teksi Berjaya Kuala Lumpur : En razif jemaat, APA yg susah sgt, kalau berani buat report trus ke SPAD, jgn cakap teksi cekik darah.

ZEight Steyr : Jadilah pengguna pengangkutan awam yg bijak. Jika terdapat pemandu teksi yg berperangai tidak senonoh lapurkan pada pihak berkuasa. Xkan hp canggih2 xblh nk snap pic no pendaftaran teksi kot???

Amer Dua Empat : no! no! no! harap banteras Uber! sesuatu yg paling tak relevant dlm industri pengangkutan awam darat Malaysia..

Pakmalau Pakmalau : Buru jgak yg ada kt pangkor bg abis semua dlm malaysia neh,

Slithereen Guard : Yg penting kita sebagai pemandu teksi dh bg penerangan ttg bahayenya uber sbb xde insuran, kita dh bgtau ttg apps2 taxi yg wujud kt malaysia.. So kalo dorang ni pengguna yg bijak, akan terus buat aduan kt SPAD jika teksi tidak menggunakan meter dan bukannye menggalakkan lagi pemandu2 teksi yg sebegini..

Nizam Sha : baru lepas telefon supercab 0378055333 utk khidmat teksi dari teksi stand LRT Taman Jaya ke Taman Sri Sentosa.boleh cakap takde teksi?padahal ada je teksi tapi tanak pergi kata jalan jemm.sunguh tak boleh terima alasan!org nk kasi duit pon byk alasan.tak hairanlah org langgan perkhidmatan uber

Gerakan Boikot : Tingkatkan diri kita sebagai pemandu teksi malaysia. Gunakan meter. Cantik dan segak berpakaian, Kereta harum bak bunga setaman.

Henry Tanaka : Uber is preferable.. But pemandu teksi area Datuk Keramat KL bagus2 belaka.. kat KTM kajang mcm hampeh, kasi sumbat sampai penuh tp caj per head mcm caj satu trip.. SPAD tolong selaraskan caj teksi, supaya tak bertindan dan keliru (contoh : utm jln semarak - KLCC RM 7 = all teksi) Pemakaian meter pun dah x relevan sbb benda boleh ejass...

Akimaru Rendum : Alasan....erm...saya pengguna tegar myteksi dan easy teksi.... KaLau kat midvelley tak pernah dapat pun..... Myteksi dan easyteksi dan etc2.....Hanya effective masa mula2 dulu jer....sekarang asyik received call dari driver teksi suruh cancel....
Itu adalah di antara respon di mana rata-rata sangat berpuas hati dengan perkhidmatan teksi UBER. Namun, perlu difahamkan bahawa negara kita mempunyai undang-undang yang perlu dipatuh oleh semua pihak yang ingin berurusniaga di negara kita.

Pihak berkuasa sekadar melaksanakan tugas mereka dan tindakan mereka adalah bersandarkan kepada kepentingan keselamatan penumpang. Adalah tidak adil seandainya mana-mana pihak menuduh pihak berkuasa di negara ini mengambi tindakan tanpa sebarang pertimbangan kerana sebelum ini SPAD telah menyatakan cuba untuk menghubungi UBER melalui telefon, email namun tiada mendapat respon.

Kepada syarikat-syarikat yang juga memberi khidmat pesanan teksi, diharap dapat memperbaiki khidmat mereka. Oleh kerana kelemahan perkhidmatan mereka, maka rakyat memilih untuk kepada perkhidmatan yang lebih baik.

SPAD juga diharapkan memberi perhatian kepada syarikat-syarikat perkhidmatan teksi melalui telefon ini kerana boleh dikatakan perkhdimatan mereka sangat mengecewakan terutama perkhidmatan pelanggan mereka.


 

No comments: