Thursday, August 28, 2014

SPAD : UBER TETAP 'KERETA SAPU' WALAUPUN DIGEMARI RAMAI


Isitilah 'kereta sapu' atau 'teksi sapu' atau 'teksi haram' tetap dikategori pihak SPAD terhadap kenderaan syarikat UBER sehingga mereka berdaftar di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat (APAD) 2010. Itu adalah perkara utama yang kita perlu faham dan itulah yang ingin ditegaskan oleh pihak SPAD.

SPAD sebenarnya menggalakkan penggunaan teknologi dalam perkhidmatan pengangkutan awam, termasuk aplikasi telefon pintar. 

Ramai dikatakan sangat berpuashati dengan perkhidmatan yang disediakan oleh UBER namun mereka tidak terkecuali dari mematuhi undang-undang negara ini.

Dikatakan UBER adalah sebuah syarikat yang berpengkalan di San Francisco menawarkan perkhidmatan menghubungi pemandu kenderaan untuk disewa melalui aplikasi telefon. 

Mereka menawarkan kenderaan persendirian mewah seperti Toyota Camry, Nissan Teana dan BMW 7-series.

Malangnya apabila usaha-usaha SPAD untuk memastikan pihak UBER mematuhi undang-undang negara ini menerusi telefon dan emel, sehingga kini masih tiada respon dari mereka, malah soalan-soalan yang telah dikemukakan juga tidak mendapat sebarang jawapan.


Ini agak memusykilkan kerana seandainya UBER telah beroperasi sejak 2013 melalui aplikasi telefon pintar, mengapa tiada respon walaupun ketika pendaftaran, pihak UBER meminta email kita didaftarkan.

Sesebuah kenderaan persendirian yang bertujuan membawa penumpang dengan mengambil upah/tambang adalah salah dan pihak SPAD juga mendapati dalam siasatan mereka bahawa UBER mengguna kereta persendirian dan juga kenderaan yang berdaftar di bawah perkhidmatan limosin 'Sewa dan Pandu' sebagai perkhidmatan kereta sewa dan ini juga adalah menyalahi Akta Pengangkutan Awam Darat (APAD) 2010 kerana di bawah SPAD tidak dibenarkan untuk digunakan sebagai perkhidmatan teksi atau limosin.

Kita perlu tahu mengapa pihak SPAD begitu mengambil berat terhadap risiko yang bakal dihadapi penumpang-penumpang UBER di mana di dalam siasatan mereka juga mendapati ada di antara pemandu-pemandunya tidak memiliki lesen Perkhidmatan Pengangkutan Awam (PSV) dan merupakan satu kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Awam1987.

Selalunya kereta sapu tidak dilindungi insuran kenderaan komersil dan mungkin juga tidak melalui pemeriksaan tahunan PUSPAKOM dan SPAD mendapati kenderaan yang sedang digunakan oleh UBER sekarang tidak memenuhi syarat-syarat berikut.

Walaubagaimanapun, pihak SPAD masih belum memutuskan untuk mengharamkan perkhidmatan UBER tetapi meminta pihak syarikat itu lebih bertanggungjawab mematuhi undang-undang negara ini.

No comments: