Thursday, December 18, 2014

FIC PERKUKUH JENAMA FELDA DI LONDON



Tahun lalu, apabila FELDA berhasrat memiliki hotel pertamanya di Bayswater, London, hanya Guan Eng dan DAP saja yang telah cuba menimbulkan keraguan ke atas keupayaan FELDA kerana bagi pendapatnya, FELDA tiada pengalaman untuk mengurus sesebuah hotel dan sekaligus mampu menjejaskan pelaburan FELDA.

Pelaburan hartanah dan menceburkan diri dalam industri perhotelan bukan sesuatu yang baru bagi FELDA. Jika ada yang meragui kemampuan FELDA untuk mengurus sesebuah hotel, sebenarnya FELDA telah pun memiliki lebih kurang 8 hotel di seluruh Malaysia dan di antaranya di Kuala Terengganu, Trolak Mersing, Jengka, Port Dickson dan termasuk Sabah.

Mungkin DAP juga perlu tahu, pada masa yang sama, Felda telah menubuhkan sebuah kolej bagi generasi keduanya yang melatih pelajar dalam bidang 'catering' dan dengan pembelian hotel di London, FELDA juga telah membuka peluang kepada anak-anak FELDA meluaskan pengalaman dan latihanmereka di London.

Kini setelah memiliki Grand Plaza service apartment di Bayswater, anak syarikat milik penuh FELDA pula, Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FIC) telah memiliki Grand Plaza Kensington pula sebagai aset pertamanya di London, dan kedua buat FELDA.

Sekaligus, FIC telah perkukuhkan jenama FELDA di dalam industri perhotelan dan mampu menjadi aset pelengkap kepada hotel milik FELDA di London.

Dengan pembelian hotel Grand Plaza Kensington, jumlah keseluruhan hotel dan resort milik FELDA kini telah mencecah 12.

Perancangan strategik FIC dalam mempelbagaikan aset pelaburannya bukan sahaja sekadar melengkapkan rangkaian hotel FELDA di London, namun sebelum ini ia telah pun bergiat aktif dan berjaya mengambilalih syarikat pembangunan hartanah, Encorp Berhad. Adalah menjadi hasrat FELDA untuk perluaskan perniagaan mereka dengan kepelbagaian sektor terutamanya dalam pembangunan hartanah dan pembinaan dan seterusnya di antara organisai yang mencebur dalam sektor hospitaliti.

Seandainya, organisasi-organisasi besar seperti KWSP, KWAP, Tabung Haji dan PNB telah pun memiliki beberapa hartanah di UK, maka apakah FELDA perlu melepaskan peluang mereka untuk memberli aset dan hartanah di sebuah bandaraya kosmopolitan seperti London?

London didorong kadar pertumbuhan sebanyak 8.6% dan merupakan Bandaraya yang paling kerap dikunjungi di dunia. Pada 2013 sahaja, seramai 32.8 juta pengunjung telah pergi ke UK dan ini adalah kadar tertinggi yang telah menggalakkan FCI memilih untuk membeli hotel di London.

Grand Plaza Kensington merupakan sebuah hotel bertaraf 4 bintang dengan 62 unit bilik dan 2 unit servis apartment, terletak di Lexham Gardens, sebuah daerah eksklusif di Kensington dan Chelsea. Pembelian hotel Grand Plaza Kensington di dorong oleh sambutan menggalakkan yang diterima oleh Grand Plaza Serviced Apartments dengan purata kadar penghunian sebanyak 90%, serta potensi tinggi yang dimiliki pelaburan tersebut.

Lokasi hotel ini juga terletak berhampiran kawasan membeli belah paling popular di Barat London iaitu Kensington High Street. Kedudukan strategik hotel ini dan populariti London sebagai salah satu destinasi percutian utama di dunia, terutamanya di kalangan rakyat Malaysia, merupakan antara faktor penting yang dapat menjadikan hotel ini sebagai pilihan utama di kalangan pengunjung kota London.

Grand Plaza Serviced Apartments di Bayswater mensasarkan pengunjung yang bercuti bersama keluarga mahupun secara berkumpulan, manakala Grand Plaza Kensington lebih bertumpu kepada pengunjung yang inginkan penginapan mewah pada kadar yang berpatutan.

Dengan perancangan strategik Felda sebagai syarikat induk untuk melebar dan pelbagaikan pelaburannya, memiliki kedua-dua hotel di London ini, perlu dilihat sebagai satu peluang untuk warga dan generasi kedua Felda terutama yang sedang menjalani latihan 'catering' untuk meningkatkan pengetahuan di persada antarabangsa.

Rakyat Malaysia yang berugama Islam yang sering membanjiri kota London pula tidak akan mengalami kesukaran untuk menikmati makanan halal dan seterusnya tidak merasa gusar apabila berada di kota kosmopolitan London, kerana Felda telah menyediakan penginapan untuk mereka.

Dengan kadar kunjungan yang tinggi di London serta track record hospitaliti Malaysia di antara yang terbaik di dunia, maka FELDA dan FIC yakin pelaburan kedua-dua hotel ini mampu memberi pulangan yang tinggi dan memberi manfaat berpanjangan kepada pemegang sahamnya dan juga tidak ketinggalan warga FELDA juga.

Seandainya DAP masih meragui kemampuan FELDA  menjalankan perniagaan hotel, mungkin FELDA boleh menaja penginapan mereka suatu hari nanti untuk melihat sendiri perkhidmatannya yang terbaik sambil menikmati juadah Malaysia tetapi di KOTA LONDON!

2 comments:

Anonymous said...

Saudara.
Apa yang hendak di banggakan Felda memiliki hotel di London.

Ada kah peneroka Felda boleh datang dan tinggal di hotel Felda.

Kapada siapa yang kita hendak bangga kan.

Sekarang harga saham FGV telah menjunam hanpir 50% dari harga IPO nya.
FGV juga telah mengalami kerugian yang besar.

Apa sudah jadi dengan saham saham peneroka Felda dalam FGV.
Boleh tolong jawab?

mantra-indeeptots said...

Apakah peneroka tidak mendapat dividen setiap tahun?

Harga saham turun kerana harga pasaran sawit sedunia yang menurun dan sebab itu, Felda perlu pelbagai perniagaan mereka dan salah satu dalam hartanah.