Tuesday, October 07, 2014

ROS SEKALI LAGI BUAT DAP BERMIMPI NGERI

Pendafatar Pertubuhan (ROS) nafi pernah iktiraf pemilihan Jawatankuas Eksekutif Pusat (CEC) DAP dan Timbalan Ketua Pengarah ROS, Mohd. Norzam Mustapa mengesahkan ROS masih belum dapat sebarang makluman dari mahkamah.

Tetapi DAP telah membuat kenyataan seperti berikut;


Kenyataan di atas telah menunjukkan Amarjeet Singh dari ROS beri kenyataan tiada isu yang ROS tidak mengiktiraf CEC DAP dan sekali gus DAP umumkan menarik saman ke atas ROS.

Sebenarnya, ada dua isu mengapa pemilihan semula CEC diragui.

Pertama, sehingga kini sebanyak 15 aduan rasmi daripada ahli dan bekas ahli DAP telah dibuat kepada ROS mengenai salah laku termasuk penyelewengan semasa pemilihan CEC dilaksanakan, namun sehingga kini tiada satu maklum balas mahupun hasil siasatan dikeluarkan.

Kedua, dakwaan 120 cawangan yang masih belum mendaftar telah hadir dan mengundi pada pemilihan semula Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP, 29 September 2013.

Perkara kedua adalah sebenarnya menjadi mimpi ngeri DAP terutamnya Lim Guan Eng sebagai setiausah agung. Pihak ROS masih di dalam siasatan isu 120 cawangan itu dan ada juga kedengaran Pertubuhan Minda & Sosial Prihatin (PMSP) sedang mendesak untuk menubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI).

Apa yang kita fikirkan sekarang ialah;

Apakah kenyataan Amarjeet Singh mengatasi kenyataan Timbalan Ketua Pengarah ROS?

Mengapa dakwaan 120 cawangan masih tidak mendapat penjelasan dari DAP?

Mengapa ROS masih belum dapat makluman dari mahkamah?

Apakah ada hubungan di antara Amarjeet Singh dan Gobind Singh yang mewakili DAP?

Rakyat Malaysia terutama bangsa Cina perlu mendesak DAP jelaskan kepada mereka. Selagi 120 cawangan yang didakwa tidak mendaftar tetapi keluar mengundi itu tidak dijelaskan DAP, dengan jelas mereka yang mengaku telus kini sedang membohongi pengundi-pengundinya. 

Kehadiran 120 cawangan yang belum berdaftar dan mengundi pada pemilihan semula CEC itu jelas tidak sah berdasarkan Akta Pertubuhan 1966. Ini bukan sahaja kedudukan Guan Eng sebagai Setiausaha Agung tidak sah, malah keseluruhan anggota CEC itu juga tidak sah.

No comments: