Friday, October 31, 2014

NEGARA JEPUN BERMINAT KERJASAMA PROJEK KERETAPI BERKELAJUAN TINGGI



Projek kereta api berkelajuan tinggi (HSR) KL-Singapura yang telah diilhamkan oleh Perdana Menteri adalah seperti yang dirancang, di mana kedua-dua negara telah memperincikan laporan teknikal yang lengkap untuk dibentangkan kepada pemimpin-pemimpin kedua-dua negara.

Pegawai-pegawai daripada Kementerian Pengangkutan Malaysia dan Singapura juga dikatakan mengadakan pertemuan secara teratur, bagi membincangkan projek itu, dijangka siap pada tahun 2020.

Pihak SPAD yang diberi tanggungjawab  dan kepercayaan untuk menyediakan kajian serta kemukakan cadangan terhadap projek keretapi berkelajuan tinggi dari Kuala Lumpur ke Singapura, yang akan mengurangkan perjalanan 300 km melalui jalan darat dari 5 jam kepada kira-kira 90 minit dan setakat ini tidak menghadapi apa-apa isu,  hanya menunggu dimuktamadkan oleh kedua-dua kerajaan yang dijangkakanpada suku tahun depan.

Menurut Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid memaklumkan dua jawatankuasa telah ditubuhkan iaitu jawatankuasa teknikal dan jawatankuasa peringkat menteri bersama.

Kini laporan telah diserahkan kepada kerajaan Malaysia.

Pada masa yang sama, syarikat-syarikat Jepun telah menunjukkan minat yang besar dalam projek ini, dan syarikat-syarikat Jepun yang besar telah membentuk perkongsian semata-mata untuk melaksanakan projek HSR dan kemungkinan besar, teknologi peluru hujan Jepun akan diambil kira bagi projek ini.

Kerajaan Jepun bersedia untuk membantu Malaysia dan Singapura dengan menyediakan dana untuk memastikan bahawa projek High Speed ​​Rail (HSR) akan menjadi kenyataan pada tahun 2020 berdasarkan kepada kepakaran dan pengalaman puluhan tahun dari kereta peluru Shinkansen Saham. Ini termasuk juga menyediakan latihan teknikal kepada aspek perkakasan dan perisian sistem Shinkansen.

Jepun juga telah menyediakan konsultasi untuk SPAD yang mengetuai projek HSR di Malaysia.

Industri Shinkansen telah bermula pada tahun 1965 ketika Tokaido Shinkansen beroperasi. Tiga lagi jaringan - Sanyo, Kyushu dan Tohoku Shinkansen - kemudian dibuka, menjadikan operasinya berjumlah sepanjang 2,400km.

Pihak Jepun juga menyarankan sekiranya kerajaan Malaysia perlu bantuan dalam kos operasi, mereka boleh menggunakan Bantuan Pembangunan Rasmi (ODA), yang bertujuan untuk membantu negara-negara membangun. Kerajaan Jepun juga boleh membantu dengan menyuntik dana dalam bentuk pelaburan dalam syarikat swasta yang terlibat dalam projek tersebut.

Laluan Tokyo-Nagoya Shinkansen yang 350km juga mempunyai panjang yang hampir sama, dan ia telah terbukti menjadi popular mod pengangkutan di mana perjalanan di antara Tokyo dan Nagoya, 71 peratus daripada penumpang lebih memilih menggunakan kereta api peluru berbanding bas (5 peratus) atau pesawat (23 peratus).

SPAD menganggarkan bahawa HSR akan membawa sehingga 49,000 penumpang sehari pada tahun ke-10 operasi dengan menjangkakan sebanyak 17.9 juta penumpang setiap tahun. SPAD juga meramalkanbilangan penumpang tahunan akan mencapai 251 juta menjelang 2060.

Tujuh perhentian HSR telah disahkan iaitu Kuala Lumpur, Putrajaya, Seremban, Ayer Keroh, Batu Pahat, Muar dan Nusajaya.

No comments: