Wednesday, August 20, 2014

TAN SRI SYED HAMID TURUN PADANG PERIKSA TRAGEDI TAPAK MRT KOTA DAMANSARA


Sejurus berita kemalangan di tapak pembinaan MRT berdekatan Kota Damansara diterima, Pengerusi SPAD dan beberapa pegawainya telah turun padang untuk melihat dengan  lebih dekat apa yang berlaku. 

SPAD adalah penyelia yang diberikan kuasa untuk memantau perkembangan  dan memastikan projek sistem pengangkutan awam negara berjalan lancar mengikut jadual.

Tan Sri Syed telah diberi penerangan ringkas oleh pihak MRT dan Jabatan Bomba dan Penyelamat semasa lawatannya ke tapak projek MRT Corp. V1, Kota Damansara.




Pihak MRT telah diberi selama satu minggu untuk memberi laporan awal kepada SPAD agar dapat diambil tindakan kepada pihak yang bertanggungjawab. Laporan ini termasuk dari pekerja-pekerja, pihak kontraktor dan juga sesiapa saja yang terlibat. Di samping itu, menerusi laporan tersebut akan dapat mencari punca kemalangan ini bagi menjalankan siasatan lanjut.

Kemalangan ini bukanlah satu kemalangan yang samada disengajakan atau tidak disengajakan. Ia berkaitan dengan teknikal. Oleh itu perlunya lapuran awal itu untuk mengetahui bagaimana kemalangan dan mengapa kemalangan tersebut boleh berlaku apabila setiap prosedur keselamatan dipatuhi dan peraturannya amat ketat.






 
Pada insiden pukul 8.30 malam semalam, tiga pekerja rakyat Bangladesh terkorban selepas bongkah konkrit jajaran MRT sepanjang 39.8 meter dan seberat 650 tan jatuh dan mengakibatkan mereka dihempap.

Bagi pihak Kementerian Kerja Raya di dalam siasatan awal mereka pula, Datuk Fadillah Yusof telah mengesahkan kontraktor dan sub-kontraktor telah memenuhi syarat-syarat yang dikenakan pihak Kementerian di mana mereka adalah kontraktor yang berdaftar dengan CIDB (Construction Industry Development Board).

Seperti saranan Tan Syed Hamid, semua pihak perlu mengelak daripada membuat sebarang spekulasi. Dan adalah tidak adil untuk menuding jari kepada mana-mana pihak sehinggalah siasatan sepenuhnya dilakukan.

No comments: