Thursday, April 12, 2018

MANIFESTO PRU14 MCA : 10 JANJI DAN 10 INISIATIF, BN TERBUKTI DAN MCA PASTI BOLEH


Sejarah telah membuktikan sejak merdeka, Malaysia wujud di atas persefahaman 3 parti politik yang mewakili 3 bangsa utama iaitu UMNO untuk Melayu, MCA untuk Cina dan MIC untuk India. Namun, negara yang telah diberi kemerdekaan ini tidak sunyi dari anasir-anasir negatif yang sengaja dibawa pihak pembangkang. UMNO ditentang PAS dan MCA pula ditentang DAP.

Setelah selama 11 pilihanraya diadakan, MCA telah sengaja disalahertikan sehingga parti yang mewakili bangsa Cina ini hampir kehilangan kesemua kerusi yang ditanding di PRU12 dan PRU13. DAP mungkin dapat berbangga kerana berjaya merampas keyakinan majoriti bangsa Cina dari MCA tetapi seperkara yang sedang dialami masyarakat Cina akibat terpedaya dengan hasutan DAP, mereka hampir dipinggirkan.

Dengan suara yang begitu sedikit di dalam parlimen dan kerajaan, bagaimana mungkin nasib masyarakat Cina dapat dibela dan terus diperjuangkan?

Menyedari kejayaan negara selama ini dibangkitkan dengan kuasa rakyat yang terdiri dari pelbagai kaum, PM Najib tidak meminggirkan MCA dan MIC walaupun kedua-dua parti ini telah mengalami kekalahan teruk di dua PRU lalu. Di atas keyakinan yang kepimpinan baru MCA yang diterajui Datuk Liow Tiong Lai dan Timbalannya Datuk Wee Ka Siong, MCA dikekalkan di dalam kabinet menteri.

Keyakinan PM Najib terhadap kepimpinan baru MCA ini tidak sekali disia-siakan dan langkah pertama yang telah diambil adalah mengukuhkan kekuatan di dalam MCA sendiri, maka bersandarkan prinsip "Stronger Together", MCA telah berjaya kembalikan keyakinan masyarakat. Oleh itu, keyakinan dan harapan mereka akan direalisasikan di dalam Manifesto PRU14 MCA dengan 10 janji dan 10 inisiatif yang pasti dilaksanakan.

Secara ringkasnya MCA berikrar;



1. Mendukung kesederhanaan dalam kerajaan, berusaha mempertahankan teras institusi kebangsaan dan menegakkan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.

2. Memastikan MCA akan terus berani mewakili hak dan kepentingan masyarakat Cini dan rakyat Malaysia dan memastikan keseimbangan dan keadilan untuk semua kaum.

3. Memperkasakan wanita dan belia dengan peluang perniagaan, peluang pekerjaan dan latihan baru, membangunkan kemahiran keusahawanan sejajar dengan TN50. MCA juga akan memastikan belia dan wanita berada di dalam jawatan penting di semua peringkat kerajaan tempatan, negeri, persekutuan dan parti kerana MCA mempercayai akan kepimpinan belia dan wanita dalam agenda politik.

Selaras dengan aspirasi TN50, MCA akan wujudkan platform untuk pembangunan kepimpinan dan latihan kemahiran belia dan revolusi digital.

4. MCA bukan saja komited untuk memastikan UEC diiktiraf, mereka juga akan pastikan penguasaan Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris ditingkatkan.

5. Mmemodenkan dan memajukan pendidikan di Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR), Universiti TAR Kolej dan Institut VTAR hingga ke peringkat dunia

6. Hubungan peluang perniagaan dan pelaburan di China melalui inisiatif 'Belt and Road' akan dimanfaatkan.

7. E-dagang yang lebih cekap dan produktif akan diperhebatkan untuk komuniti Cina terutamanya dalam perusahaan kecil dan sederhana.

8. Menubuhkan Bank Koperasi KOJADI untuk memperluaskan sokongan kewangan untuk PKS dan untuk dikembangkan di luar negara.

9. Kampung Baru akan berubah menjadi pusat neo-urbanisasi yang mempromosikan e-dagang, pertanian moden, dan pelancongan eko/kebudayaan.

10. Memastikan penjagaan kesihatan yang lebih baik dengan bayaran yang berpatutan, MCA berusaha menubuhkan Hospital UTAR sebagai institusi gabungan perubatan Barat dan alternatif seperti perubatan tradisional Cina dan Ayurveda.

Manakala insentif untuk Rakyat Malaysia pula merangkumi biro pemantauan pelaksanaan polisi kerajaan, MBRACE (MCA Belt and Road Centre) diperkasakan,menubuhkan Majlis Ekonomi Digital dan Inovasi, pendidikan pengajian tinggi bertaraf dunia, terus mempersiapkan pembanguan generasi muda melalui pendidikan dan kemahiran, memperluaskan lagi pendidikan teknikal, Bank Koperasi KOJADI untuk SME, merangsang ekonomi untuk Kampung Baru, memberi khidmat guaman terutama untuk wanita dan juga meneruskan khidmat bantuan rakyat.

MCA adalah parti kedua terbesar di dalam komponen Barisan Nasional. Jika BN mampu menunaikan 99.4% akujanji PRU13 lalu, MCA juga terlibat dalam proses ini. Justeru, MCA perlu diberi mandat yang lebih besar agar masyarakat Cina dapat menikmati 10 janji dan 10 inisiatif dari MCA yang pasti akandilaksanakan.

Bersama BN, #HebatkanNegaraku

No comments: