Monday, April 30, 2018

KERUSI-KERUSI PARLIMEN REBUTAN DAP DARI MCA


Pada 28 April (Sabtu) telah berlangsung penamaan calon-calon yang akan bertanding secara rasminya untuk PRU14 di seluruh negara untuk Parlimen dan DUN kecuali DUN untuk Sarawak yang telah pun diadakan pada tahun lalu. Sebanyak  222 kerusi Parlimen dan 505 kerusi DUN dipertandingkan apabila BN bertanding di kesemua kerusi parlimen dan DUN manakala MCA telah meletakkan seramai 39 calon parlimen dan 90 calon DUN.

Sejak dari dulu, sejarah politik negara menyaksikan DAP adalah musuh tradisi MCA dan yang pasti, setiap calon yang diletak MCA akan ditentang. Namun, sejarah politik negara juga menunjukkan yang DAP hanya berani bertanding di kawasan-kawasan majoriti pengundinya adalah bangsa Cina.

Pada PRU12 dan PRU13 lalu, DAP kekal tidak berani meletakkan calon-calon mereka di kawasan majoriti Melayu walaupun bezanya tidaklah ketara sangat dan DAP mendapat sokongan padu dari penyokong PAS.

Kali ini, menjelang PRU14, kita menyaksikan beberapa peristiwa yang menyebabkan DAP menimbulkan beberapa strategi dalam bertembung dengan MCA. Setelah Dr Mahathir menyertai pakatan mereka bersama-sama PKR dan PAN, kita juga dihidangkan dengan pelbagai ketegangan dalaman parti masing-masing dan termasuklah DAP di mana beberapa ahli senior telah pun keluar parti.

Kemudian, MCA secara agresif telah membuat serangan balas dalam beberapa isu penting negara terkini dan di antaranya termasuklah isu pengiktirafan UEC, pendidikan komuniti Cina, perkampungan baru, RUU 355, isu air Selangor, isu tanah Ijok dan terkini isu paling sensasi dan paling korup iaitu terowong dasar laut Pulau Pinang.

Justeru, memandangkan DAP sekarang mendapati segala kelemahan dan pembohongan mereka telah didedahkan dan kekuatan menghasut semakin tercabar, mereka mula mendapatkan satu strategi baru iaitu 'King kills King' dalam pertarungan PRU14 nanti. Maka bermula gembar-gembur dengan Kit Siang akan meninggalkan parlimen Gelang Patah dan bakal bertembung di Bentong.

DAP dan Kit Siang semakin marah apabila Timbalan Presiden MCA Datuk Wee Ka Siong bertalu-talu menyerang anaknya Ketua Menteri Pulau Pinang dalam isu terowong dasar laut Pulau Pinang sehinggakan imej Guan Eng turut tercalar lebih dahsyat selepas musibah banjir paling teruk di Pulau Pinang. Datuk Wee ternyata sangat berani sehingga mampu mencabar Guan Eng berdebat tetapi kedua-dua bapa dan anak ini tidak berani menghadirkan diri kerana mengetahui mereka akan teruk dibelasah Datuk Wee di hadapan rakyat Pulau Pinang.

Walaubagaimanapun, Kit Siang masih ingin teruskan strategi 'King kills King' tetapi terlalu takut untuk berhadapan samada Presiden MCA dan juga Timbalannya memandangkan kedudukan mereka kini agak kukuh dan risikonya agak tinggi jika Kit Siang bertanding di sana. Namun, Kit Siang masih ingin teruskan strateginya terutama Datuk Wee memandangkan beliau juga adalah ketua strategi perang MCA untuk PRU14. Oleh itu, DAP akhirnya terpaksa hantar Liew Chin Tong yang digelar sebagai 'Johor slayer' menentang di parlimen Ayer Hitam.

Samada Kit Siang berjaya ataupun tidak, parlimen Ayer Hitam mempunyai hampir 60 peratus pengundi Melayu dan ini adalah kali keempat Datuk Wee bertanding dan 3 penggal dipilih rakyat sebagai Ahli Parlimen mereka. Strategi 'King kills King' DAP masih diteruskan dan beberapa kerusi panas MCA telah pun dikenalpasti seperti berikut;
 
P089-Bentong










P148-Ayer Hitam










P128-Seremban

 








P009-Alor Setar
 









P043-Bagan
 









P071-Gopeng
 









P080-Raub
 









P152-Kluang
 








 
P162-Iskandar Puteri


 








MCA adalah rakan setia Barisan Nasional dan kita pastikan kesemua kerusi panas yang menjadi idaman serta rebutan DAP ini mampu dikekalkan kepada Barisan Nasional.
 

No comments: