Friday, April 20, 2018

ANNUAR MUSA : APAKAH MAHATHIR BEGITU TERCABAR DENGAN KECEKAPAN PM NAJIB MENGURUS EKONOMI NEGARA?


Apabila badan-badan dunia seperti Bank Dunia, IMF dan juga organisasi yang membuat penilaian ekonomi untuk pelabur-pelabur asing seperti Standard & Poor's (S&P), Moody's dan Fitch Group memberi gred 'A' kepada pengurusan ekonomi negara yang diterajui PM Najib Razak, maka Dr Mahathir perlu sedar yang segala tuduhannya negara bakal muflis adalah tidak benar sekali.

Ketika pelabur-pelabur asing berlumba-lumba ingin meletakkan wang mereka di Malaysia, ini juga adalah petanda kerajaan PM Najib diyakini mereka. Ketika pembangunan rancak dilaksanakan terutamanya di sektor pengangkutan awam, ini menunjukkan kerajaan sememangnya tidak miskin. Ketika kerajaan mampu memberi pelbagai pembiayaan dan bantuan kepada rakyat, bukan saja PM Najib seorang yang berhati rakyat tetapi kutipan GST yang dilaksanakan telah digunakan secekap mungkin untuk dikembalikan kepada rakyat.

Terlalu banyak pencapaian di sepanjang hanya dalam masa 9 tahun PM Najib mentadbir ekonomi negara. Apakah kesemua itu perlu dinafikan Mahathir? Soalan selanjutnya, mengapa selama lebih dari 20 tahun ketika Mahathir adalah ketua pentadbir negara, kesemua itu tidak dilaksanakan? Lebih malang kini Mahathir beriya-iya ingin menghapuskan GST dan segala kebajikan dan kemudahan yang sedang dinikmati rakyat.

Sepertimana Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Annuar Musa katakan, seandainya Mahathir ingin kembali ke pentadbiran negara, ini bermakna negara pasti akan melangkah ke belakang dan akhirnya ekonomi negara akan kembali bergolak sepertimana yang pernah berlaku di zamannya. Bukan saja ekonomi lambat berkembang malahan dengan sikap Mahathir yang gemar mencabar dan mencari pertelingkahan dengan kuasa-kuasa asing, pasti Malaysia akan dipinggirkan.

Semua negara di dunia sedang berbaris untuk mendapatkan insentif 'Road and belt' negara Republik China, tetapi Mahathir ingin menghapuskannya setelah kaedah faedah pinjaman yang diberikan untuk projek ECRL adalah terendah. Tetapi Mahathir masih ingin meneruskan sepertimana yang pernah beliau laksanakan meminjam dengan Jepun yang jelas nila matawang Yen tersangat tinggi dan pasti nilai pinjaman negara juga nanti turut berkali ganda.

Apakah Mahathir begitu tercabar dengan kecekapan PM Najib mentadbir ekonomi negara? Walaupun diberi peluang menerajui pakatan pembangkang, manifesto PRU14 mereka jelas menunjukkan Mahathir tidak mampu mengatasi pemikiran PM Najib yang jelas merangkumi janji untuk semua peringkat umur. Manifesto khusus untuk belia dan juga wanita turut dilancarkan yang menunjukkan PM Najib bukan saja memikirkan masa depan negara untuk jangka waktu 5 tahun tetapi melangkaui lebih dari itu. Manakala wanita yang dianggap sebagai ratu negara, mereka berterusan diberi perhatian yang bermula dari mendidik anak yang baru lahir sehinggalah beban untuk mendapatkan pendidikan untuk anak-anak mereka diberi perhatian serius.

Walaupun di usia 93 tahun masih teringin kembali berkuasa tetapi apakah daya pemikirannya masih mampu menyaingi PM Najib? Sedangkan ketika beliau berada di usia PM Najib pun, pentadbiran beliau tidak pernah mendapat pengiktirafan dunia. Dr Mahathir pernah diberi peluang dan seharusnya apa yang beliau terfikir hari ini sepatutnya dilaksanakan.

Jika tidak mampu bersaing, seharusnya Dr Mahathir mengaku saja yang PM Najib telah menguruskan ekonomi negara dengan lebih baik dari beliau dan bukan sabotaj kepentingan rakyat untuk kepentingan politiknya semata-mata.
 

No comments: