Wednesday, May 02, 2018

#PRU14 : DAP perosak vs MCA pembela

 
Perkara pertama yang dilakukan MCA setelah Datuk Liow Tiong Lai dan Datuk Wee Ka Siong menerajui parti yang mewakili masyarakat Cina di dalamBarisan Nasional diterjemahkan dalam kempen transfromasi politik MCA - 'Stronger Together' dan bermaksud apabila bersama dan bersatu, MCA akan lebih mantap. Justeru, segala kemelut dan perpecahan di dalam MCA perlu diselesaikan dan ahli-ahlinya perlu bersatu untuk lebih mantap menebus kekalahan teruk di PRU12 dan PRU13.

Ketika menuju PRU14, kedua-dua kepimpinan tertinggi MCA ini telah berjaya menyatukan ahli-ahlinya dan memantapkan lagi perjuangan MCA khas untuk masyarakat Cina. Justeru, akibatnya DAP semakin gundah-gulana dan setelah berpatah-arang dengan PAS dan dipenuhi dengan pelbagai skandal yang bertentangan dengan polisi CAT (competent, accountable, transparent) mereka, DAP semakin diragui tetapi masyarakat Cina masih ramai berharap DAP mampu perjuangkan nasib mereka dan mengenepikan MCA.

Isu yang sering dibangkitkan masyarakat Cina adalah berkaitan pendidikan dan ekonomi. Sememangnya DAP berjaya menghasut masyarakat Cina dengan dua isu besar ini sehingga MCA digambarkan gagal menanganinya. Tetapi setelah 2 pilihanraya DAP berjaya mempengaruhi mereka, isu-isu ini kekal tidak dapat diatasi dan yang kekal, DAP hanya mampu kekalkan kebencian.

Akibatnya, bukan saja MCA dipandang serong oleh masyarakat Melayu malahan keharmonian rakyat Malaysia juga turut terjejas di mana masyarakat Melayu dan Cina mula meragui antara satu sama lain sehinggakan soal agama dan budaya masing-masing telah mula dicabar, dipertikai malahan telah ada usaha-usaha mencabar perlembagaan negara.

Di dalam setiap ucapan dalam perhimpunan mega MCA, Presidennya Datuk Liow sering mengingatkan ahli-ahlinya bagaimana negara mencapai kemerdekaandan jawapannya hanyalah dengan bersatu bersama-sama UMNO dan MIC. Kesetiaan MCA kepada komponen parti lain juga tidak pernah dicemari walaupun terdapat hasutan dari DAP.

Hasutan dan kebencian yang ditanam DAP ke dalam minda masyarakat Cina terhadap kerajaan dan MCA nampaknya tidak memadai. DAP kini sehingga sanggup mengguna kekerasan dan hasutan melampau. 


Bukan saja DAP gemar berpindah-pindah kawasan untuk bertanding, yang nyata, mereka terpaksa mencari kawasan lain untuk bertanding setelah gagal memberi khidmat dan menunaikan janji-janji yang diberikan setelah menang di pilihanraya lalu. Kerosakan yang telah dibuat di kawasan yang terdahulu, kini ingin pula dibawa ke kawasan-kawasan yang telah dimenangi MCA.

Contohnya di parlimen Bentong dan Ayer Hitam, bukan saja kedua-dua kawasan ini dimenangi ketua-ketua tertinggi MCA, malahan bakti dan nasib rakyat setempat telah terbela malahan sentiasa ditingkatkan. Masyarakat setempat yang terdiri dari pelbagai kaum dan pelbagai fahaman ugama dan budaya, malahan mereka juga terdiri mereka yang berbeza sokongan parti politik, telah hidup dalam harmoni dan bahagia.

Kedatangan DAP hanyalah untuk merosakkan kesemua itu. Lihat saja apa yang berlaku di Yong Peng, oleh kerana DAP menghantar seorang perosak, kejadian samseng telah pun berlaku di mana ia tidak pernah dialami oleh masyarakat Yong Peng di dalam kempen pilihanraya sebelum ini. Wong Tack yang sangat dikenali sebagai seorang gemar mencetus huru-hara, di hari penamaan calon pun telah saling cabar-mencabar dengan Datuk Liow.

Janganlah dibenarkan perosak-perosak dari pakatan pembangkang terutamanya dari DAP dan PKR menghancurkan segala yang telah dibina dan diusahakan oleh pemimpin-pemimpin MCA yang ternyata telah dan akan terus membela rakyat.

No comments: