Monday, May 07, 2018

#PRU14 : DAP CHIN TONG CAKAP TAK SERUPA BIKIN BILA SERET TAIKUN DAIM KE YONG PENG


Apa taikun Daim Zainuddin buat di Yong Peng hadir ceramah DAP sedangkan dalam keadaan yang sangat uzur pun, calon DAP Parlimen Ayer Hitam sanggup seret beliau ke sana? Dikatakan Daim hanya bercakap dari kerusi di bawah pentas di majlis DAP yang rata-rata dihadiri bangsa Cina dan jika pun ada pengundi Melayu, boleh dikira dengan jari.

Daim Zainuddin bukan terkenal sebagai seorang ahli politik walaupun beliau pernah memegang jawatan sebagai Menteri Kewangan tetapi beliau lebih dikenali sebagai seorang taikun perniagaan yang mempunyai empayar bank di Afrika Selatan. Rakyat Malaysia juga mengetahui yang Daim mula menjadi kaya-raya setelah mendapatkan Taman Maluri Cheras sedangkan beliau hanyalah seorang peguam.

Dalam masa yang sama, rakyat Malaysia tidak akan lupa bagaimana rizab Bank Negara telah hilang dan hampir pupus apabila tersalah perhitungan melibatkan dalam perdagangan Forex dan Daim adalah Menteri Kewangannya. Daim juga adalah pencatur setiap urusan penswastaan di negara ini dan setiap kerugianyang menyelubungi penswastaan ini, Daimlah yang menjuarainya.

Walaupun tidak pernah disenarai sebagai di antara rakyat Malaysia yang terkaya, Daim tidak mampu menafikan kekayaan yang dimilikinya mengatasi ke sepuluh taikun Malaysia. Persoalannya, mengapa Chin Tong tiba-tiba mendampingi Daim?

Chin Tong pernah wujudkan isu kononnya taikun-taikun di Johor sedang mencurahkan wang ringgit ke parlimen Air Hitam untuk pastikan kemenangan Datuk Wee Ka Siong. Dengan tegas Datuk Wee mengatakan yang beliau tidak sekali-kali terlibat dalam politik wang dan mereka-mereka yang sudi menyumbang juga terdiri daripada guru, pekebun-pekebun kecil yang merupakan rakyat marhaen walaupun ada ahli-ahli perniagaan yang sudi menghulurkan sumbangan.

Sememangnya niat Chin Tong adalah ingin mewujudkan persepsi yang Datuk Wee terlibat dalam politik wang agar masyarakat umum dan khasnya di parlimen Ayer Hitam, akhirnya mereka akan membenci ahli-ahli perniagaan yang berjaya. Malahan Datuk Wee juga pernah mencabar Chin Tong membuktikan yang beliau terlibat dalam politik wang.

Sekarang, Chin Tong jelas mendampingi seorang taikun Melayu terkenal. Apakah sekadar mendapatkan undi Melayu di Yong Peng atau sebenarnya sedang menunggu kantong DAP diisi? Apa yang Daim boleh buat dalam keadaan uzur yang mampu bercakap dari kerusi di bawah pentas selain dari hanya mampu tandatangan sekeping cek?

Itulah Chin Tong, cakap tak serupa bikin dan bikin tak serupa cakap apabila sebenarnya beliau yang terlibat. Menuduh adalah kemahiran Chin Tong tetapi beliau sendri sedang berkepit dengan seorang taikun.

No comments: