Thursday, May 17, 2018

SPAD : APLIKASI BERBEZA UNTUK KEPERLUAN DAN FUNGSI BERLAINAN


Pihak SPAD masih terus memperluaskan lagi penggunaan teknologi bagi mencapai sasaran 40% perjalanan kenderaan awam menjelang 2030 berbanding hanya 20% telah tercapai pada ketika ini. Oleh itu, pendekatan yang diambil SPAD adalah mewujudkan pelbagai aplikasi untuk keperluan dan fungsi yang berlainan.

Di antara yang telah dikenalpasti adalah aplikasi 'Journey Planner' yang bakal dilancarkan pada hujung tahun ini. Aplikasi ini akan membantu pengguna kenderaan awam menentukan pilihan mereka dari satu destinasi ke tempat tujuan mereka.

Pengguna juga akan diberi panduan untuk memilih pengangkutanawam yang tepat dengan tambang yang sangat murah untuk sampai ke destinasi mereka nanti. Di dalam aplikasi 'Journey Planner' ini, untuk perkhidmatan bas pula akan menunjukkan jarak sebenar perjalanan dan waktu ketibaan ke destinasi.

Pada tahun lepas, SPAD telah melancarkan aplikasi MeterOn, iaitu satu aplikasi di telefon bimbit untuk memudahkan pengguna membuat aduan terus ke pihak SPAD ke atas kesalahan pemandu teksi dan bas ekspres terutamanya aduan berkenaan hadlaju dan tingkah laku buruk pemandu.

Hanya dengan memberikan maklumat nombor pendaftaran kenderaan, penumpang boleh semak pengesahan pemandu dan juga kesalahan mereka terkini. Penumpang juga boleh melihat maklumbalas dan pengalaman dari pengadu lain.

Pada masa yang sama, pihak SPAD telah pun melaksanakan satu sistem hab pemantauan prestasi (PMHS) di mana semua bas SPAD dipantau melalui satu sistem berpusat untuk menentukan perkhidmatan bas yang sediada, pematuhan perjalanan dan jadual.

Pihak SPAD telah pun memperkenalkan Integrated Common Payment System (ICPS) iaitu satu sistem bayaran mengguna satu kad untuk semua jenis pengangkutan awam. Dengan mengguna ICPS, kita boleh membuat pengiraan tambang untuk satu haluan walaupun bertukar kepada kenderaan awam lain seperti dari KTM ke LRT.


 
Kesemua ini adalah untuk mempermudahkan perjalanan yang mengguna kenderaan awam di man pada tahun 2030 nanti, di kawasan bandar-bandar utama, peratus kepadatan penduduk akan meningkat hingga 75% dan ini akan menyebabkan peningkatan kenderaan persendirian sehingga 93% di mana Malaysia adalah ketiga tertinggi di dunia.

Oleh yang demikian, untuk mengelak daripada terlalu bergantung kepada kenderaan persendirian, usaha SPAD memperkenalkan aplikasi melalui telefon pintar bukan saja dapat meningkatkan peratus penggunaan kenderaan awam malahan ini adalah arah tujuan yang tepat untuk hala tuju kehidupan yang mampan pada masa depan.

No comments: