Friday, March 24, 2017

PENJELASAN KHAS UNTUK MEREKA YANG SALAH FAHAM USUL MP KETEREH DALAM ISU UEC


Ucapan  Ahli Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa selama seminit ketika membahas titah Yang di Pertuan Agong yang menyentuh isu Unified Examination Certificate (UEC) telah mendapat pelbagai reaksi terutamanya di media sosial dan beberapa NGO. Respond yang diterima rata-rata tidak bersetuju dengan cadangan TS Annuar yang dilihat tidak seharusnya menyokong UEC diiktirafkan kerana didesak oleh pihak yang pernah suatu ketika terlalu rasis terhadap perjuangan bangsa Melayu khasnya.

Malahan TS Annuar pula memegang jawatan sebagai Ketua Penerangan UMNO, parti terbesar bangsa Melayu dan pengerusi salah sebuah institusi terbesar Melayu MARA yang telah melahirkan cendekiawan dari kalangan anak Melayu khususnya. Maka bagi mereka, apa relevannya TS Annuar mencadangkan agar sijil UEC diiktiraf yang jelas tidak menghormati Dasar Pendidikan Negara dan tidak selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.

Beberapa isu pokok berhubung Unified Examination Certificate (UEC) diperjelaskan TS Annuar sendiri adalah seperti berikut;
1. Perkataan 'iktiraf' telah disalahertikan

Samada iktiraf atau tidak, itu adalah kuasa kerajaan dan TS Annuar menekankan yang beliau menyokong dan mempertahankan pendirian kerajaan yang di ketika ini belum lagi mengiktiraf sijil UEC di dalam bentuknya sekarang.

Ketika ini, kerajaan telah pun iktiraf UEC sebagai sijil kemasukan ke Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) dan Maktab Perguruan. Pengiktirafan itu ada dalam sekular bertulis kerajaan.

Apabila TS Annuar menyentuh mengenai mengiktiraf sijil UEC, ia merujuk sebagai sijil kelayakan ke IPTA dan sijil untuk memohon jawatan dalam Perkhidmatan Awam.

2. Kementerian terlibat harus reciprocate (respon)

Dong Zong hari ini telah bertukar kepimpinan yang lebih terbuka dan bersedia untuk berunding. Presidennya Datuk Temenggong Lau telah menunjukkan komitmen Dong Zong untuk berunding atas perkara asas yang menyentuh matapelajaran wajib Bahasa Melayu dan Sejarah. Walaubagaimanapun, TS Annuar tetap hormat kepada apa saja keputusan kerajaan setelah mereka berbincang.

3. Isu sijil UEC dipolimikkan dengan isu perkauman

Di dalam perbahasannya di Parlimen, TS Annuar dengan jelas telah menyentuh yang isu sijil UEC ialah soal pendidikan yang perlu menepati Dasar Pelajaran Kebangsaan dan perlu mematuhi Perlembagaan Negara tanpa kompromi. Ia tidak seharusnya dipandang dari sudut perkauman terutama cauvinisma.

4. Apa yang menyebabkan kerajaan tidak iktiraf sijil UEC?

a. Korikulum yang tidak setara dengan Bahasa Melayu Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) iaitu Bahasa Melayu mereka tidak merupakan Bahasa Melayu standard SPM.

b. Kandungan matapelajaran Sejarah tidak memadai yang ditetapkan Kurikulum Kebangsaan. Pengisian matapelajaran Sejarah sekolah Kebangsaan Cina ialah 30% sejarah dunia, 30% sejarah negara China dan 30-40% sejarah Asia yang mana sejarah Malaysia hanya menjadi sebahagian dari sejarah Asia.

5. UEC bercanggah dengan perlembagaan dan akta pelajaran?

Kewujudan sekolah cina persendirian tidak bercanggah dengan perlembagaan. Malah ia wujud sebelum wujud perlembagaan iaitu sebelum tanah air capai kemerdekaan. Manakala Dong Zong telah wujud sejak 1954 dan sekolah-sekolah persendirian Cina juga telah wujud sebelum merdeka.

Apabila negara mencapai kemerdekaan, perlembagaan dibuat tetapi sekolah-sekolah cina persendirian ini dibenar untuk diteruskan. Bila ia dibenarkan, bererti ia ada lesen dan bukan sekolah haram. Ertinya ia lulus di bawah akta yang ada dan dibenarkan di bawah perlembagaan.

Namun Perlembagaan Negara menetapkan sekolah-sekolah persendirian cina ini tidak berhak terima bantuan kerajaan dan segalanya ditanggung sendiri seperti bangunan, guru dan buku kerana tidak mematuhi standard kurikulum pendidikan kebangsaan.

6. Benarkah TS Annuar bertemu Dong Zong atas kapasiti UMNO?

Pertemuan TS Annuar adalah di atas kapasiti peribadinya dengan keizinan Presiden parti tetapi tanpa membuat sebarang kenyataan kerana kerajaan belum membuat keputusan. Begitu juga ketika membahaskan titah Yang di Pertuan Agong dan tercatat di dalam hansard parlimen, TS Annuar menyatakan ia adalah di atas kapasiti peribadi.

Tujuannya jelas, apabila pelbagai andaian dibuat terhadap sijil UEC, maklumat tepat dan mendalam hanya boleh diperolehi dengan engagement bersemuka dan pendekatan positif dan bukan dinilai dengan sentimen dan andaian semata-mata.
 

No comments: