Friday, January 13, 2017

SPAD JAWAB ISU CAJ RM800 TEKSI KE ATAS PELANCONG


Adalah tidak adil jika setiap kali terdapat laporan salahlaku pemandu teksi, masyarakat akan terus melemparkan pelbagai tuduhan tanpa mendapat pengesahan daripada pihak-pihak berkuasa.

Justeru, setelah pihak media melaporkan insiden di mana seorang pelancong telah dikenakan tambang yang sememangnya tidak masuk akal sehingga RM800 dari KLCC ke Masjid Negara, pihak SPAD telah pun menjalankan siasatan segera dan pasti terperinci.

Kini terjawab yang pemandu teksi yang ternyata menyalahi etika dan undang-undang Pengangkutan Awam Darat bukanlah seorang pemandu teksi dan kenderaan yang dipandu juga bukan miliknya.

Perkara ini telah disahkan pihak SPAD seperti kenyataan rasmi berikut;


Oleh kerana terlalu banyak tohmahan negatif terhadap pemandu-pemandu teksi, Pengerusi PERS1M juga telah membuat kenyataan ke atas pihak-pihak tertentu yang gemar mencemarkan imej teksi negara. Kenyataanya seperti berikut;

Kenyataan rasmi yang di keluarkan SPAD hari ini (11/01/2017) jelas membuktikan perlaku yang mengenakan Caj RM800 dari KLCC ke Masjid Negara tempoh hari bukan dilakukan oleh seorang pemandu teksi.

Sebaliknya perbuatan tersebut telah dilakukan oleh seseorang yang masih belum di kenal pasti identitinya, tetapi yang jelasnya, dia bukan seorang pemandu teksi.

Mengikut kenyataan rasmi #SPAD, kenderaan teksi yang tidak lagi beroperasi, telah diguna pakai oleh pihak ketiga untuk melakukan aktiviti yang tidak bertanggungjawab, dan sekaligus memberi imej buruk kepada teksi Negara.

Kenyataan rasmi SPAD ini juga secara tidak langsung memberi tamparan hebat kepada kenyataan Menteri Perlancongan, yang sebelum ini mendakwa kononnya Uber dan Grabcar terpaksa diluluskan kerana pemandu teksi sering menipu pelancong.

Saya berpendapat adalah tidak mustahil, jika saya katakan perkara ini sengaja diadakan oleh pihak-pihak tertentu bagi memburuk-burukkan lagi imej TEKSI.

KamalPERS1M

Walaupun kerajaan menggalakkan wujudnya perkhidmatan atas talian seperti GrabCar dan Uber, ini bukan bermakna segala kesalahan datangnya dari industri teksi yang juga mendapat sokongan dan prihatin kerajaan.

Kepada mereka yang ingin bersaing di dalam indsutri teksi, diharapkan mereka melakukannya secara sihat dan bukan dengan cara keji untuk mensabotaj periuk nasi orang lain.

Semoga kejadian ini menjadi pengajaran kepada semua pihak yang telah terlibat dan juga mereka-mereka yang ingin mencuba-cuba melibatkan diri mereka di kancah untuk mencabar undang-undang negara kerana SPAD tidak akan berdiam diri malahan jika tertangkap dan didapati bersalah, yang pasti mereka akan didenda dengan hukuman yang paling maksima.

Tiada jalan pintas untuk mencari kesenangan dengan penipuan, malahan ia bukan saja memburukkan diri tetapi mencemarkan segala usaha baik kerajaan dan memburukkan lagi imej industri teksi negara.

1 comment:

Anonymous said...

Da 50 tahun Pemandu Taxi enggan pakai uniform dan bersihkan taxi masing masing.. SPAD jagalah pemandu taxi kita.