Monday, January 09, 2017

MCA, NEGARA CHINA DAN PELABURAN BERBILION



Tatkala negara berjaya mendapatkan puluhan bilion pelaburan dari hasil lawatan PM Najib ke negara China, kita tertanya-tanya apakah hanya disebabkan beliau seorang anak bekas Perdana Menteri yang pertama menjalin hubungan diplomatik dengan China, maka mereka berterusan meletakkan kepercayaan?

Di samping perbezaan pertuturan bahasa, perbezaan budaya, pegangan ugama dan juga sistem pemerintahan yang berbeza, kesemua kepimpinan tertinggi negara China meyakini kita dan apakah rahsia sebenarnya?

Kepimpinan MCA yang diterajui Datuk Liow dengan Timbalannya Datuk Wee adalah hero-hero negara yang tidak didendangkan tetapi telah mendapat kepercayaan penuh kempimpinan Repulik ini dari Presiden Xi Jinping dan Perdana Menterinya Li Keqiang. 

Kekuatan dan kredibiliti kedua-dua pemimpin tertinggi MCA ini juga mendapat keyakinan PM Najib untuk mereka menerajui inisiatif pembangunan rangkaian ekonomi Republik China atau lebih dikenali sebagai OBOR atau One Belt One Road ke negara kita.

Walaupun hubungan diplomatik di antara Republik China dan Malaysia telah terjalin sejak sekian lama, namun hubungan ini telah diperkembangkan kepada hubungan perdagangan dua hala yang berjaya sehingga Malaysia diiktiraf sebagai rakan perdagangan utama di rantau ASEAN. 

Kepercayaan kerajaan Republik China terhadap MCA juga telah terserlah apabila pada suatu ketika negara dilanda banjir besar pada tahun 2014, sebahagian derma yang terbesar diterima MCA adalah dari Kedutaan Republik China.

Pentingnya peranan MCA di dalam menerajui pelaburan dari Republik China ini telah diperakui oleh Dr Heng Pek Koon seorang ahli akademi Washington di dalam satu forum bertajuk “The Malaysian Chinese Association: Past, Present and Future” di Wisma MCA anjuran MCA School of Political Studies. MCA bukan saja dijadikan orang tengah malahan rakan berunding untuk pihak usahawan Republik China.

Kesempatan ini perlu diambil sepenuhnya oleh kesemua lapisan pemimpin dan ahli-ahli MCA memperkukuhkan parti mereka serta kembalikan keyakinan masyarakat Cina yang telah ditipu DAP selama ini. 

Selain daripada kekuatan kepimpinan tertinggi MCA, Datuk Seri Ong Ka Chuan juga adalah Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri yang mampu membantu usahawan di kalangan masyarakat Cina di negara kita.

Dr Heng juga sarankan MCA terus kekal bersama parti-parti komponen lain di dalam BN walaupun berhadapan dengan cabaran ditolak masyarakat Cina. Namun yang lebih penting, MCA perlu terus berkhidmat kepada rakyat, fokus ke atas pendidikan sekolah kebangsaan Cina dan lebih utama memulihkan cawangan-cawangan MCA di serata negara.

Dengan peluang dan amanah yang telah diberikan kepada MCA oleh Perdana Menteri serta kepimpinan tertinggi Republik China, MCA mampu melakukan apa yang DAP tidak dapat lakukan dan buktikan yang MCA adalah satu-satunya parti politik yang benar-benar dapat membela nasib masyarakat Cina khususnya dan rakyat jelata amnya.

 

No comments: