Sunday, January 22, 2017

41 LAGI PEGAWAI PENGUATKUASA SPAD TAMAT LATIHAN

Jangan ada yang terperanjat apabila SPAD hanya ada 343 anggota penguatkuasaan di seluruh negara berbanding tugasan yang sangat mencabar perlu mereka hadapi dan laksanakan. Maka, baru-baru ini, satu majlis perbarisan tamat latihan untuk 41 anggota barunya di Kem Bumi Jati, Klang telah disempurnakan oleh Pengerusi SPAD, Tan Sri Dato’ Seri Dr. Syed Hamid Albar Jaafar Albar.

Walaubagaimanapun, anggota penguatkuasa SPAD bukan calang-calang pegawai di mana mereka adalah pemegang ijazah dan juga diploma yang berumur di antara 23 dan 30 tahun. Mereka juga telah menjalani kursus intensif selama 2 bulan yang di antaranya menitikberatkan hal ehwal perundangan, penguatkuasaan dan operasi, tatacara pemeriksaan dan sekatan jalan raya, siasatan dan pendakwaan, Kod Amalan Industri Keselamatan (SPAD ICOP Safety), etika penguatkuasaan dan ilmu beladiri.


Sebagai Pengerusi SPAD, Tan Sri telah mengingatkan yang anggota penguatkuasa ini perlu memainkan peranan penting di dalam menguatkuasakan undang-undang di bawah Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 dan sebagai barisan hadapan, mereka perlu menunjukkan displin dan mempunyai integriti yang tinggi.

Sempena Tahun Baru Cina dan cuti panjang untuk rakyat Malaysia yang bakal menjelang tidak lama lagi, Pengurus Besar Kanan Bahagian Penguatkuasaan Major Jeneral (B) Dato’ Paduka Che Hasni Che Ahmad telah memaklumkan yang anggota-anggota penguatkuasa yang baru tamat latihan ini akan menyertai operasi SPAD dengan kadar serta-merta.

Merkea akan ditugaskan di terminal bas, lapangan terbang, pusat bandar dan lebuh raya bersama-sama agensi-agensi penguatkuasaan lain seperti JPJ, PDRM dan AADK di dalam Operasi Khas Tahun Baru Cina daripada 21 Januari sehingga 5 Februari. Penugasan anggota selama 24 jam akan hanya dilaksanakan pada 27 Januari sehingga 1 Februari nanti.

Di antara bidang tugas yang akan dilaksanakan mereka nanti termasuk pemeriksaan kaunter, pemantauan penjualan tiket dan ulat, pemeriksaan dokumen bas di terminal, pemantauan dan rondaan terhadap penggunaan meter teksi di pusat bandar, dan penyamaran di dalam bas ekspres.

Tahniah dan syabas kepada pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) kerana telah berjaya mengukuhkan pasukan penguatkuasa dengan lantikan 41 pegawai baru. Sempena perayaan Tahun Baru Cina, diharapkan walaupun hanya dengan tambahan 41 anggotanya, mereka akan terus dapat mengekang kemalangan jalanraya dan memerangai segala bentuk yang menyalahi undang-undang jalanraya.

 

No comments: