Friday, January 27, 2017

PERUTUSAN TAHUN BARU CINA PRESIDEN MCA : MENANGANI MASALAH RAKYAT, AGENDA UTAMA 2017


Bermain politik bukanlah agenda MCA semata-mata di mana sempena Tahun Baru Cina pada tahun ini, Presiden Datuk Seri Liow Tiong Lai menekankan yang MCA akan bersama-sama PM Najib Razak menguruskan keperluan rakyat di dalam berhadapan dengan peningkatan kos sara hidup mereka ketika ekonomi negara sedang menghadapi kesan dari cabaran ekonomi dunia.

Itulah iltizam MCA sempena kedatangan tahun lunar baru masyarakat Cina 2017.

Di dalam ucapan dan amanahnya, Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai juga menyeru agar rakyat Malaysia sentiasa bersatu membina semangat kesederhanaan, toleransi dan berfikiran ke depan serta sentiasa menghormati hak bersama, kepercayaan dan tradisi masing-masing. Bagi beliau, masyarakat yang berbilang kaum di negara ini adalah kekuatan kita dan perlunya mempertahankan keharmonian ini.

MCA sangat menekankan kepentingan pendidikan rakyat seperti yang telah pun diwujudkan Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) dan Tunku Abdul Rahman University College (TAR UC), sementara MCA juga telah mengusahakan bantuan kewangan kepada usahawan-usahawan melalui Koperasi Jayadiri Malaysia (Kojadi) khas untuk skim pinjaman di bawah perusahaan kecil dan sederhana (SME).

Maka dengan inisiatif berterusan yang diberi perhatian oleh kerajaan Barisan Nasional di bawah kepimpinan Perdana Menteri DS Najib Razak, MCA yakin yang inisiatif ini akan akhirnya dapat meneguhkan ekonomi negara, lantas inilah sebabnya MCA terus bekerja keras untuk meningkatkan keperluan dan kesejahteraan rakyat.


Pada masa yang sama, MCA sangat berbangga dan berterima kasih apabila mendapat kepercayaan dari pihak kerajaan dan juga negara China untuk menerajui pelaburan bernilai beratus bilion dari negara China, negara kedua terbesar ekonomi dunia.

Di antara yang boleh dimanfaatkan rakyat Malaysia pastilah projek yang melibatkan pengangkutan awam seperti yang dirancang kerajaan iaitu rangkaian East Coast Rail (ECR). Kesemua rakyat Malaysia pasti dapat memanfaatkan kepakaran dari negara China ini yang bakal meningkatkan perhubungan di antara pantai barat dan timur Semenanjung Malaysia.

Selaku Menteri Pengangkutan, kementerian ini akan terus mengukuhkan industri logistik negara di bawah Pelan Induk Perdagangan Logistik Kebangsaan dan berusaha untuk menjadikan Malaysia sebagai hab logistik di rantau ASEAN. Yang pasti, segala inisitiaf kerajaan Barisan Nasional ini akan memberi manfaat kepada negara dan juga rakyat Malaysia.

Datuk Liow juga tidak lupa untuk mengingatkan rakyat Malaysia agar bersama-sama kerajaan membentras segala bentuk ekstrimisma dan perpecahan.

Inilah MCA pada hari ini yang sentiasa mengajak untuk mengelak dari perbalahan di antara kaum dan mengekalkan keharmonian di antara pelbagai kaum di Malaysia. Di samping itu, MCA bukan sekadar berkata-kata kosong seperti DAP dan juga sekutunya di mana segala keperitan rakyat tetap diusahakan dan direalisasikan.

Pihak pembangkang hanya tau bermain politik pada setiap masa manakala MCA mengimbangi politik mereka dengan mendahulukan kepentingan dan juga masadepan rakyat Malaysia khasnya masyarakat Cina.

Selamat Tahun Baru dan Gong Xi Fa Cai dari Presiden serta seluruh warga MCA untuk rakyat Malaysia. 

No comments: