Tuesday, November 25, 2014

DR MASHITAH BERHARAP DAPAT CETUSKAN SATU SEMANGAT BARU DI PAU 2014

Pesanan Datuk Dr Mashitah, wakil Wanita UMNO Kedah... wakil ilmuan agama... wakil pendakwah... dan juga wakil tokok-tokoh pondok, berpesan untuk ahli-ahli UMNO dan umat Islam di Perhimpunan Agong UMNO 2014;


Kini bermulalah terserlahnya seorang ilmuan agama wanita dalam UMNO apabila buat pertama kalinya Datuk Dr Mashitah Ibrahim akan membahaskan usul agama dan pendidikan. Antara isu yang akan dibahas ialah mengenai serangan terhadap akidah dan mencetuskan kekeliruan di kalangan rakyat beragama Islam. Perbahasannya juga akan menyentuh mengenai fahaman pluralisma, liberalisma dan syiah yang sedang menular secara perlahan-lahan di kalangan rakyat Malaysia kebelakangan ini.

Terbaca laporan temuramah di Agenda Daily, mantra rasa teruja untuk berkongsi beberapa petikan dan di antaranya;

Aktiviti di luar politik ...
"Diam-diam ubi berisi. Dalam diam banyak perkara saya buat. Terutama bagaimana nak hidupkan Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) yang diasaskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak. Saya jumpa TPM baru-baru ini sebab berbincang mengenai yayasan. PM sudah beri
amanah kepada TPM untuk memantau YPPM."

"Jadi selepas Pilihanraya Umum (PRU-13) keutamaan saya ialah memberi perhatian kepada YPPM, antaranya, melawat sekolah-sekolah pondok di seluruh negara untuk mengetahui masalah mereka yang boleh dibawa ke pengetahuan TPM,"

Selain jadi penerbit dan hos program-program agama di televisyen beliau menganjurkan ceramah-ceramah di Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan swasta (IPTS) di dalam dan luar negara serta kerja-kerja amal berkaitan agama.
Mesej kepada perwakilan di PAU 2014...
"Saya juga mungkin juga nak menekankan tentang penggunaan dan pemahaman tentang perkataan "jihadist" yang merupakan istilah baru yang diperkenalkan oleh Barat...

"Dalam Islam disebut, kebatilan yang tersusun akan mengalahkan kebenaran yang tidak terancang,"

"Saya rasa inilah masanya sebagai seorang pendakwah, saya harus memberi kesedaran dan insyaalah saya berharap apa yang akan saya utarakam nanti akan dibawa oleh perwakilan untuk dibincang oleh bahagian masing-masing."

Mashitah berharap apa yang bakal diucapkannya semasa PAU nanti dapat mencetuskan satu semangat baharu kepada orang lain untuk bangkit memperkatakan sesuatu mengenai serangan terhadap akidah umat Islam di negara ini.

Pesanan kepada umat Islam di Malaysia...
"Saya tahu ada silent majority di luar sana. Ramai tak bersetuju dengan beberapa perkara tetapi mereka berdiam diri. Kenapa diam? Kita kena bercakap untuk pertahankan agama kita."

"Ini sebenarnya adalah satu agenda terancang dan kita tidak boleh membiarkan ia berterusan kerana ia akan membawa kepada satu pengakhiran yang sangat merbahaya keranda agenda ini tersusun.
Sebenarnya, ramai telah mengetahui kemunculan semula Datuk Dr Mashitah ke pentas PAU 2014 terutama di media sosial dan ini adalah di antara respon dari pejuang-pejuang siber;



Rasanya telah tiba masanya lebih ramai ilmuan agama di kalangan wanita UMNO ditonjolkan dan diberi peluang bukan sekadar berbahas tetapi diberi ruang berkongsi ilmu. Kesanggupan Dr Mashitah perjuangkan pengajian pondok perlu diberi sokongan seperti yang telah disarankan di atas.

Semoga, hasrat Dr Mashitah untuk memberi semangat baru kepada perwakilan PAU 2014 dapat dimanfaat dan diteruskan di bahagian-bahagian masing-masing... Aminnn. InsyaAllah

No comments: