Sunday, November 30, 2014

BIODIESEL FGV SEDANG MELONJAK WALAUPUN HARGA MINYAK SAWIT DI PARAS TERENDAH


Felda Global Ventures (FGV) tidak akan mampu melonjakkan keuntungan sepenuhnya dengan pengeluaran minyak sawit mentah (MSM) sehingga tahun hadapan. Senario hari ini, harga MSM adalah di paras paling rendah dalam tempuh 5 tahun dan sekali gus memberi kesan kepada prestasi perniagaan dan kewangan FGV.

Walaubagaimanapun, pelaksanaan B7 oleh kerajaan dalam penghapusan duti eksport dan pengenalan baru melalui penanaman semula, FGV masih mampu meningkatkan prestasi kewangannya di samping  jangkaan penganalisis ekonomi global, harga MSM akan kembali kukuh.

Pembelian  Felda Holdings Bhd. (FHB) dan Pontian United Plantations Bhd. (PUP) pada tahun lalu telah memberi kesan
kepada prestasi syarikatnya dan membolehkan FGV memiliki rantaian penuh industri, selain meningkatkan kecekapan perniagaannya yang mencatat perolehan meningkat sebanyak 34.3 peratus berbanding suku yang sama tahun lepas, sementara keuntungan kasarnya juga meningkat kepada RM501.33 juta.

Kini FGV Biotechnologies Sdn Bhd, anak syarikat FGV sedang melonjak dengan permintaan dunia dan negara kita di mana kesedaran 'go green' telah mendapat perhatian di seluruh dunia.

FGV Biotechnologies adalah pengeluar terbesar biodiesel terbesar di Malaysia, dengan pendapatan terkini di antara RM10 - RM12 bilion dan menjangkakan RM100 bilion menjelang 2020.

Permintaan terbesar yang datang dari negara-negara Kesatuan Eropah seperti Germany, Perancis, the Netherlands and Sepanyol serta dari China, Amerika Syarikat dan juga negara kita, di mana telah diumumkan mandat B7 dengan penggunaan keseluruhannya sebanyak 575,000 tan.

Terdapat 20 pengusaha biodiesl di Malaysia dan hanya separuh sahaja yang aktif.

Di dalam memenuhi permintaan dunia dan memastikan peluang ini tidak dilepaskan, FGV bercadang memperluaskan kilangnya dengan berusahasama dengan M2 Capital Sdn Bhd dan dilengkapi dengan pembekal teknologi US untuk membeli kelengkapan di negara-negara jiran. FGV Biotechnologies juga berpandangan jauh untuk penggabungan dan pengambilalihan dengan syarikat-syarikat lain.

Setalah kilang keduanya siap, FGV Biotechnologies akan mampu menyalurkan pendapatan sebanyak RM1 bilion kepada syarikat induk FGV dalam tempuh tiga tahun akan datang berbanding RM300 juta pada ketika ini.

Dengan program transformasi FGV yang menyeluruh dan menambah baik operasi anak-anak syarikat, akan mampu bertahan dan tidak mustahil melonjak pendapatan mereka walaupun di waktu harga minyak mentah sawit di tahap yang terendah pada ketika ini.

No comments: