Friday, September 13, 2013

AZALINA MENGALAH BUKAN KALAH

DINASIHAT?
Sehari dua ini, gempar dengan berita Dato Azalina Othman menarik diri daripada mencabar kerusia no. 1 wanita UMNO walaupun semenjak pengumuman Dato Aza untuk bertanding tidak didengari langsung akan sebarang desas desus.

Yang menjadi gempar ialah apabila status FB Dato Azalina terpampang beliau "dinasihati" agar tidak bertanding walaupun terdapat beberapa portal berita telah mengeluarkan berita terlebih awal. Dengan ini sahlah Dato Aza tidak akan bertanding mencabar Dato Shahrizat Jalil.

Dinasihati? Siapa menasihati? Untuk apa dinasihati?

Dalam ketenangan dan semangat demokrasi pertandingan, rakyat terutama ahli-ahli UMNO mula berbicara DI SINI dan di antaranya yang perlu diambil kira adalah;

  • ape ni dto seri...harapan wanita akar umbi dah berkubur..malu lah shahrizat pegang lg jawatan tu..tgk muka dia dah xde mood.. xtaulah dr kalangan exco wanita yg kuat kipas semua tu.
  • kenapa Dato.... kite perlukan kekuatan dalam wanita... wanita antara cabang yg besar dan penting.... pimpinan sedia ada x mampu, apa persepsi orang melihat ketua kalah dalam PRU?? semua org membicarakan hal itu Dato.. apepun, kalau dato kekal dlm MT pun
  • mmg ada kelebihannya... cuma, wanita skrg memerlukan kepimpinann baru, spt dato
  • Kenapa perlu beri alasan mengelakkan perpecahan .......?
  • Tak kahwin, x semestinya seseorang tu bukan wanita.. Kalau x kahwin dan xde anak, org panggil apa? Wanita jugak kan? so xde alasan
  • mesti lawan sb penyandang skrg dah jd kambing hitam..beban kpd parti..org2 Melayu mesti slmt kan nasib parti UMNO ..
  • As Pemuda, I respect ur decision but as a Malay, it is time to revamp wanita coz we totally need someone who is a "fighter" 
  • Bertolak ansur itulah amalan budaya kita tapi sampai bila kita harus mengalah.......
  • Sdra Khairul Azman, kita kalau blh nk pilih wanita yg ada 'black belt', nk pilih wanita yg jd liabiliti pd negara buat apa... org dok perleceh suruh jaga lembu je.
  • Dato Azalina seorang pemimpin yang berkeliber....Dato Sharizat sepatutnya lepaskan jawatan itu masa dia kalah PrU dng budak mentah PKR Nurul Izza. Itu satu titik hitam untuk Wanita UMNO... Ada orang kata kerana dia kawan baik dan rapat dengan Our 1st Lady, Dato Najib kekalkan .Then kes Lembu ....suaminya...pun dia masih di zon selamat. KINI dpt pulak jawatan Bertaraf Menteri...apa cerita ini..Sepatutnya Dato Sharizat kena korban untuk parti jangan nak ss....Saya tidak terima alasan untuk perpaduan parti ..tapi dalam hati masing2 berhasrat denggi...
  • Ketua Wanita yg ade skrang dh jd Liabiliti pd Parti & bahan Gurauan pd Pembangkang. Trannformasi perlu dibuat utk Survival PRU 14.
  • Saya mnyokong penuh andai datuk teruskn hasrat atas alasn kami mgharapkn seorng pmimpin yg tegas dan berani sperti datuk, rasanya datuk blh selamatkn maruah wanita umno skrg...saya amat yakin dgn datuk tp jika alasn tidak mahu jd perpecahan dlm wanita umno itu juga yg terbaik....sy tetap menyokong walau apa jua kptsan datuk
  • sbb tokoh kepimpinan Dato terserlah ketika berbicara...
  • PRU yang lepas, persepsi "LEMBU" meng'untung'kan pembangkang di LEMBAH PANTAI dan seluruh negara. Rasionalnya persepsi memainkan peranan dan tidak dapat mengubah rakyat di Lembah Pantai, walhal kes LEMBU belum di putuskan dalam Mahkamah pada ketika itu. Kini kita melihat Dato Azalina kena lawan dan mengikis persepsi "KES LEMBU" yang telah menyelubungi kepimpinan Wanita UMNO. Kita jangan melihat sokongan Ketua Wanita UMNO Negeri yang menyatakan sokongan terbuka kepada Penyandang yang sedia ada, kita harus ingat perwakilan yang membuat keputusan dalam pemilihan nanti. Biasalah Ketua Wanita UMNO Negeri boleh di ibaratkan sebagai cucuk satay, kalau nak makan satay kena kipas atas bara api bila sudah masak baru boleh dimakan.. Sokongan kepada Dato Seri AZALINA tidak berbelah bagi.
  • brtnding je lh wahai azalina....klah / menang adat brtanding....kalau tk tok sah duk bising lh psl polotik baru ke / meremajakan parti umno ke .....kalau pinpinan atasan msih nk simpan kroni yg tercalit / d kaitkn dgn rasuah / mslh shngga mnjdi liabiliti kpd prti mka pru 14 akn mnjdi sukar kpd umno.
  • Perwakilan UMNO kena berani melahirkan kehendak pengundi jgn dok menidakkan apa yg akar umbi mahukan...jgn dok kira tebal poket sdiri lps tu bila PRU14 rakyat tolak BN ...baru nak kelam kabut...menang pada PRU13 bukan jamin kemenangan PRU14 jika perwakilan UMNO masih nak Menipu diri sendiri, kita tunggu suara rakyat pada PRU14 nanti...bukan nak mengugut tp inilah suara generasi muda yg berada diluar parti...BN x mampu menang dlm PRU jika hanya bersandarkan undi Ahli UMNO sahaja..maka BERUBAHLAH.. 
  • sharizat tak sanggup kalah ke????
  • Kenapa perlu ada pihak yang nasihat menasihat ni?? Bukan ke kata nak tengok tranformasi dan dalam UMNO? Kalau macam tu minta yang menasihayi Datuk Azalina supaya menasihati seluruh bahagian dalam Malaysia dan tidak perlu ada pertandingan..dan kita akan lihat kehancuran UMNO seperti mana runtuhnya bangunan diledakkan dengan bom..saya rasa perkara ni tak patut berlaku..bukan tak boleh memberi nasihat..tapi bukanlah nasihat yang menidakkan seseorang untuk bertanding..
  • Kalau pentingkan parti kena lawan..dan secara peribadi saya mengatakan DS Shahrizat dah tak mampu nak bawa wanita..dengan pelbagai persepsi dan isu yang perlu ditepis apabila menjelangnya pilihanraya akan datang..sampai bila nak cuci semua masalah ni? Memang pemimpin tak rasa apa2 sebab tau ada tentera fisabilillah yang buat keje..tapi lama kelamaan tentera fisabilillah ni tau erti penat dan meluat.. jangan sampai keadaan tu jadi..saya bercakap kerana parti..tapi kalau pemimpin pun tak berapa kisah dengan kehancuran..kami dibawah lagi tak kisah..nak jadi apa pun lantak lah..kami tetap kena cari rezeki untuk sara hidup kami sendiri..cuma kerana sayangkan parti kami berjuang dalam semua medium yang ada..tapi kalau dah pemimpin rasakan mereka tak perlu melakukan perubahan sebab dinasihatkan untuk undur dan dijanjikan dengan sesuatu yang lebih baik..kami juga ada jalan yang lebih baik..iaitu berdiam diri dan tengok je apa nak jadi..tak payah penat2 nak backup sana sini..
  • Former Wanita Umno chief Tan Sri Rafidah Aziz (pic) has waded into the debate over who should lead the wing, saying that it was high time "more credible" talent take over ahead of the next general elections.
  • The veteran Wanita leader had expressed disappointment that her successor Datuk Seri Shahrizat Jalil would keep the post as potential challenger, former Puteri chief Datuk Seri Azalina Othman Said, is poised to drop out of the race.
  • Byk org shahrzat klh dcwg sttus exco wnt sbb ap dato undur jgn hilangkan kepercayaan wnt pnt kami krmpen bw nm dato.
  • Itu bukan nasihat..itu kuasa veto namanya..
  • lawan dato.... Wanita perlu kepimpinan Baru...
  • lawan...kata demokrasi....sy percaya isu kak jat bnyk susahkan wanita ..
  • Pucuk pimpinan Wanita sdh tiba masa nya diubah. Pemimpin yg sedia ada hrs sedar kewibawaan Wanita bkn utk UMNO saja tetapi utk negara. Jika yg di atas itu msh blum sedar dan mash nk pegang teraju WANITA alamtnya UMNO bkl menghadapi masalah dlm PRU14 nnti. Rakyat sdh muak dgn retorik yg ada . Jadi eloklah pemimpin WANITA ini muhasabah diri. Beri laluan kpd org baru yg msh "bersih" dan tidak trcemar dgn mainan politik. Jika msh brdegil jgk , kita akan lihat akibatnya nanti yg mana sdh terlewat bagi WANITA UMNO dan juga UMNO utk mengubah haluan. Kita jgn seronok dlm parti saja. Cuba lihat gelombang diluar sana, Betulkah msh ada sokongan kuat org2 melayu khususnya trhadap pemimpin WANITA skrg?? Atau hanya khayalan kita semata2. Benarkah msh ada org melayu yg sungguh2 mahukan WANITA UMNO ini wujud atau terkubur terus?? Fikirkan dgn mendalam dan diperhalusi lagi sebelum trlambat. Pengalaman PRU13 yg lepas sdh ckp mengajar UMNO utk tidak memperlekehkan kuasa rakyat. Msh byk isu dan keperluan rakyat yg blum dilunaskan dan peliknya UMNO sdh mula buat hal2 yg blh merosakkan "peluang" di PRU 14 nanti..Wahai UMNO pls WAKE UP.
  • Akar umbi mendambakan pemimpin berIntegriti.. Dato' Seri Shahrizat got probs with the status lately.. think PRU14.. ok.. hw bout other post .. naibs etc?... Its up to your considerations.. Azalina Othman Said..
  • Dato' Seri, please proceed with your plan for the sake of UMNO and Malay women. Why are Wanita UMNO leaders practise discrimination in the party? They never walk the talk. They should represent all women - marries, divorced or single for that matter. Majority of mothers, they are not IBU MITHALI, but IBU DIKESALI.......
  • Surprisingly even the Wanita Chief did not even see eye-to-eye with the Deputy (Datuk Kamilia), macam mana Wanita UMNO nak kuat. Tak pernah berlaku dalam sejarah UMNO. Preposterous!
  • Assalam wkm wbt.Saya tak faham apa maksud YB Dato.Kalau DS Najib yang nasihatkan YB Dato supaya tarik diri dan YB Dato hanya terima arahan serta akur nasihat tersebut langsung tak dapat di terima akal yang waras.Patut patut DS Najib jangan campur urusan Wanita UMNO.Konon-konon nak jaga perpaduan dalam Wanita UMNO.Saya nak beritahu DS Najib dan DS Najib pun dah tahu benda nie.Apa guna ke hulu dan ke hilir cakap dan jaja isitilah keramat 'Transformasi' tapi takut nak buat perubahan. 'Transformasi ke atau kuku besi??????DS Najib secara tak langsung bagai membenarkan mereka yang khianat, mereka yang terbabit dengan rasuah, mereka yang terlibat dengan korupsi memegang jawatan utama dalam UMNO. Langsung tak pelik bila DS Najib bagai menyokong. Kata UMNO nak di transformasikan.Tapi pemimpin wanita umno sendiri terpalit dengan selut dan lumpur serta dosa-dosa mughalazah. Kasihan dan tragisnyaaaaa............Kot-kot DS Najib sendiri nak jadi Ketua Wanita umno ayuh silakan.
  • YB Dato Azalina Othman Said for Wanita UMNO , sebagai ahli biasa , saya cukup kecewa dengan keputusan ini . biarlah kami, ahli biasa ini tiada ruang bersuara . Maaf Cakap .... UMNO pasti akan kalah pada PRU 14 .... kenapa ? kerana kepimpinan yang sama pada pru12 dan 13 telah ditolak oleh majoriti ahli umno . kenapa perlu digadaikan kerusi kpd individu yg telah gagal mentadbir parti dan menimbulkan persepsi salah kepada UMNO ... UMNO itu hebat tetapi yang x bagusnya adalah segelintir pemimpin yg tamak , rakus dan berkepentingan .
  • Bertanding bukan bermakna melawan tokeh.
  • DS...go to hell whoever persuaded u...comeonlah ...where is the Demokrasi....kenapa Sharizat takut kalah je????
  • Bukan azlina yg tarik diri..tapi sharizat yg undur diri..baru gah wanita dan umno semua sekali...
  • Bila DA diwar2kan ke no 1 wanita umno..pakat meloncat kw bhg. Mula mengawasi dan menyekat pergerakan pu3 yg msk ke wanita..takut pu3 mberi undi pd DA. Mulalh timbul cerita2 pu3 yg habis umur nk lwn kw bhg . Pelbagai tohmahan dan andaian dibuat tp hakikatnya tdk spai ketahap itu . Rupanya mcm ni umno... paling ketara mesy sayap pu3 dan wanita wajib serentak. Apa motifnya.
Begitulah luahan ahli-ahli di akar umbi... Nyata mereka kecewa dengan keputusan Dato Aza menarik balik untuk mencabar Dato Shahrizat dengan alasan diNASIHAT...

Ada beberapa perkara dapat diambil perhatian serius oleh Dato Seri Najib dan Tan Sri Muhyiddin seperti;

  1. Hilangnya demokrasi dalam UMNO
  2. Bermulanya kuasa veto dalam UMNO
  3. Transformasi atau kuku besi
  4. Liabiliti pd parti & bahan gurauan pada pembangkang
  5. Kepimpinan baru
  6. Kepimpinan berintegriti, bersih dan tidak korup
  7. Diskriminasi dalam Wanita UMNO
  8. Persediaan PRU 14
  9. Kehendak pengundi dan suara akar umbi
Ada juga suara-suara akar umbi telah berbunyi - Nasib UMNO ditentukan pemimpin atau ahli-ahlinya?
 
Walaubagaimanapun kepada Dato Azalina ini adalah pesanan rakyat Malaysia kepada mu...MENGALAH BUKAN BERERTI KALAH dan kita akan sama-sama LAWAN TETAP LAWAN!!!

 

No comments: