Saturday, July 16, 2016

PILIHANRAYA AWAL TERNYATA GIMIK POLITIK DAP - DATUK WEE


Tepat sekali telahan Datuk Wee Ka Siong, Timbalan Presiden MCA yang seharusnya dilakukan Lim Guan Eng adalah membersihkan namanya di mahkamah dan bukan cadangan untuk mengadakan pilihanraya negeri awal di Pulau Pinang untuk menagih gimik politik DAP. 

Malahan alasan yang diberi untuk mengukur sentimen rakyat untuk Lim Guan Eng kerana pertuduhan rasuah terhadapnya hanyalah semata-mata untuk mengalih tumpuan rakyat ke atas kesalahan Guan Eng sebagai seorang individu yang berjawatan Ketua Menteri dan penjawat awam. 

Guan Eng juga menuduh yang mahkamah telah berlaku tidak adil dan terpilih sehingga ia menuduh ini adalah penganiayaan politik terhadap dirinya daripada pihak lawan. Tetapi apabila Guan Eng menang dalam mana-mana saman mahkamah, ia dianggap keadilan untuknya tapi apa yang menimpa beliau sekarang walaupun belum pun bermula tapi Guan Eng telah mengheret rakyat Pulau Pinang dalam kesalahan peribadinya.

Perlu diingat yang pertuduhan ke atas Guan Eng adalah menggunakan kedudukannya sebagai Ketua Menteri untuk kepentingan peribadi dan isterinya, Betty Chew Gek Cheng, dengan meluluskan urusan menukar status sebidang tanah daripada tanah pertanian kepada tanah kediaman dan memindah miliknya kepada sebuah syarikat, Magnificient Emblem Sdn. Bhd.

Pertuduhan kedua, beliau dituduh mendapatkan untuk dirinya dan isteri secara rasuah sebidang tanah serta banglo di 25, Jalan Pinhorn, George Town daripada seorang ahli perniagaan wanita, Phang Li Koon pada harga RM2.8 juta. Di mana terlibatnya rakyat Pulau Pinang melainkan ia adalah kesalahan rasuah Guan Eng itu secara individu?

Oleh itu, persoalan yang ditimbulkan Datuk Wee adalah apakah mahkamah telah bersifat berat sebelah ketika kes Guan Eng belum lagi bermula perbicaraannya dan sekadar dibacakan pertuduhan? Siapa sebenarnya yang tidak berlaku adil di sini? Samada Guan Eng melakukan kesalahan atau pun tidak, dia sepatutnya membuktikan di mahkamah dan bukan mengheret rakyat bersamanya.

Lebih kelakar apabila diimbas kembali kenyataan Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP, Tony Pua yang tidak bersetuju Guan Eng bercuti walaupun dalam kenyataannya terdahulu menegaskan yang Guan Eng perlu berbuat demikian sekiranya telah didakwa. Kini, lain pula tindakan DAP, gimik politik yang dikejar tetapi kenyataan sendiri tidak serupa bikin.

No comments: