Monday, July 25, 2016

SPAD JELASKAN KENAPA TEKS1M TIDAK GAGAL DAN LAPORAN BH PERLU ADIL


Adalah menjadi tanggungjawab pemberita dan pihak-pihak media memelihara integriti dan kesahihan berita yang mereka laporankan dan bukan sekadar ingin menjadikan tajuk berita sebagai sesuatu yang sensasi untuk melariskan jualan akhbar mereka semata-mata.

Pada 20 Julai 2016, satu laporan dari Berita Harian (BH) yang bertajuk ‘TEKS1M gagal jadi ikon negara' pasti akan dijadikan maklumat sensasi kerana BH merupakan salah satu media perdana yang dikatakan pro-kerajaan dan 'TEKS1M pula adalah projek cetusan dari ide Perdana Menteri Najib Razak sendiri yang telah diamanahkan kepada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD).

Perkataan 'gagal' ada terlalu negatif untuk menghukum projek 'TEKS1M' sedangkan penjelasan di pihak yang dipertanggungjawabkan belum dan tidak diambilkira. Sebagai media arus perdana yang menyokong kerajaan, adalah lebih tepat jika tajuk beritanya lebih kepada membuat persoalan dan bukan dijadikan kenyataan.

Oleh itu, sebagai suruhanjaya yang telah dipertanggungjawabkan kerajaan di bawah kepimpinan PM Najib Razak, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) memberi penjelasan bagi menjawab setiap persoalan dan keraguan seperti maklumbalas rasmi di bawah;


Seharusnya penjelasan dari pihak SPAD didahulukan dan bukannya rencana-rencana dari pihak yang tidak berpengetahun dijadikan bahan berita. Walaupun ia mungkin dianggap sebagai strategi untuk menarik minat pembaca, namun jika berita yang ingin disampaikan adalah maklumat yang tidak tepat, pasti integriti sesebuah akhbar itu akan terjejas.

Diharap pihak editor Berita Harian tidak mengikut jejak langkah MalaysiaKini yang sering sarat dengan putar belit beritanya sehingga rakyat Malaysia telah melabelkan ia sebagai portal berita anti-kerajaan dan penyebar berita-berita palsu. Dunia hari ini, maklumat berada di hujung jari dan jika dibaca artikel yang dikeluarkan BH tanpa disiarkan penjelasan dari pihak SPAD, apakah persepsi pembaca mampu diubah agar menerima penjelasan yang betul?

Kita bernasib baik apabila SPAD pantas menjawab dan menerangkan segala kekeliruan agar kita mendapat gambaran yang jelas dan benar. Andaikata ini berlaku di zaman segalanya terpaksa bergantung kepada laporan akhbar seperti Berita Harian, yang pasti rakyat akan melihat kerajaan kepimpinan PM Najib gagal membela nasib pemandu teksi justeru seorang pemimpin yang sangat lemah.

Adalah menjadi harapan agar setiap laporan berita lebih menunjukkan integriti sebagai laporan yang benar dan tepat daripada memilih untuk menjadi popular yang sarat dengan berita-berita yang tidak adil dan tidak benar. Rakyat telah bijak menilai dan jangan sehingga kepercayaan rakyat terhapus kerana memilih berita-berita palsu. 

 

No comments: