Friday, June 17, 2016

#SPAD : KERAJAAN PULAU PINANG TIDAK PERLU BUAT SPEKULASI


Sejurus selepas kerajaan Pulau Pinang menghantar kertas cadangan mereka mengenai projek sistem Transit Aliran Ringan (LRT) Bayan Lepas kepada pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) untuk dinilai dan dibuat kajiselidik, Exco Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu Lintas dan Tebatan Banjir Pulau Pinang, Chow Kon Yeow telah mengadakan sidang akhbar untuk umumkan seolah-olah pihak SPAD telah bersetuju dan pasti akan beri kelulusan cadangan mereka.

Chow Kon Yeow
Kenyataan dari Chow Kon Yeow berbau politik apabila beliau telah mengeluarkan kata-kata yang perbincangan bersama pihak SPAD memihak kepada kerajaan negeri. Kenyataan ini juga dibuat selepas majlis taklimat PTMP kepada wakil syarikat-syarikat Jepun yang sedang membida projek ini. Chow juga telah memberi gambaran pihak SPAD telah bersetuju dengan perbincangan yang telah diadakan untuk meneruskan rancangan kerajaan negeri membuat penilitian dan maklum balas awam yang dijangka bermula Ogos nanti.

Oleh itu ini respon ke atas ketatapan dari pihak SPAD pada 16 Jun lalu adalah, pihak SPAD telah mengesahkan menerima permohonan rasmi projek LRT Bayan Lepas Kerajaan Negeri Pulau Pinang pada 29 Mac dan perbincangan lanjut telah diadakan pada 10 June. 

Bagi menjawab kenyataan Chow, cadangan projek ini masih melalui penilaian yang merangkumi semakan dan kajian yang lebih komprehensif bagi menentukan sebelum cadangan projek tersebut mendapat sokongan dari pihak Suruhanjaya.

Pada masa yang sama, pihak SPAD akan memohon maklumat tambahan dari pihak kerajaan Pulau Pinang dari semasa jika diperlukan sebelum keputusan ditetapkan. Maka, adalah terlalu awal pada ketika ini untuk membuat spekulasi mengenai keputusan permohonan.

Diharapkan kenyataan rasmi SPAD ini jelas kepada mereka dan jangan pula apabila terdapat kesilapan mahupun kekurangan maklumat dan SPAD pula tidak bersetuju maka kerajaan Pualau Pinang yang diterajui DAP akan sewenang-wenangnya mengguna taktik melontar kebencian kepada Suruhanjaya pula. Sedangkan yang jelas, belum ada apa2 keputusan pun diambil dan masih dibuat kajian.


 

No comments: