Saturday, June 25, 2016

SYED HAMID : BERTINDAK MELAMPAU, AKHIRNYA PEMANDU TEKSI SENDIRI YANG RUGI



Kejadian terbaru yang melibatkan beberapa pemandu teksi menyerang pelancong dari Iran ketika menaiki kereta sewa Uber di Brickfields adalah satu tindakan melampau dan mencemar nama baik negara kerana Malaysia dengan kemesraannya kepada pelancong luar negara. Malahan, tindakan pemandu-pemandu teksi ini telah melangkaui undang-undang negara sehingga sanggup mengambil tindakan sendiri.

Apa yang pasti dan gagal dilihat pemandu-pemandu teksi ini, mereka telah jauh ketinggalan dan tindakan melampau mereka telah menyebabkan lebih ramai pelanggan akan memilih perkhidmatan Uber dan GrabCar. Pemandu-pemandu teksi yang bertindak liar ini telah memberi gambaran kepada umum sebagai kasar dan gemar bergaduh, maka sebagai penumpang, ini akan menjauhkan diri mereka.

Akhirnya, yang pasti akan berterusan rugi akibat daripada tindakan liar mereka, periuk nasi mereka sendiri yang akan terjejas.

Itulah mesej yang ingin disampaikan oleh Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar ketika menjawab pertanyaan wartawan. Malahan di pihak kerajaan terutama SPAD, sedang mengusahakan langkah-langkah untuk menambahbaik industri teksi dan pada masa yang sama, perkhidmatan popular yang menjadi kegemaran penumpang juga sedang diusahakan untuk mematuhi undang-undang negara.

Uber dan GrabCar adalah alternatif perkhidmatan teksi dan telah beroperasi hampir di seluruh negara. Maka, sebagai negara yang sedang menuju ke sebuah negara yang berpenduduk dengan pendapatan tinggi, segalanya perlu selaras serta sesuai dengan tuntutan semasa. Perkhidmatan teksi perlulah mampu menepati waktu, mereka tidak boleh sesuka hati memilih pelanggan serta sesuka hati menetapkan laluan perjalanan. Keadaan teksi yang busuk dengan pemandu teksi yang gemar berkelahi pasti akan dijauhi penumpang kerana tidak yakin keselamatan mereka terjamain dan keselesaan mereka diberi perhatian.

Pada masa yang sama, Tan Sri Syed Hamid juga menasihatkan agar pemandu-pemandu Uber dan GrabCar tidak menimbulkan kemarahan pemandu-pemandu teksi lain apabila memaparkan iklan di kenderaan mereka sedangkan kerajaan belum lagi membuat sebarang keputusan ke atas perkhidmatan mereka. Tidak ada perlunya menimbulkan kemarahan pemandu teksi lain sedangkan mereka telah pun diberi lesen yang sah.

Bagi mengelakkan kejadian serangan pemandu teksi yang berlaku di Brickfields itu daripada berulang dan lebih parah, seharusnya pihak kerajaan segera membuat keputusan untuk menghalalkan perkhidmatan teksi Uber dan GrabCar ini. Pihak SPAD telah dimaklumkan yang mereka telah kemukakan cadangan dan yang pasti, ia adalah solusi untuk kebaikan semua pihak yang berkepentingan termasuklah penumpang.


No comments: