Friday, February 06, 2015

MISI BANTUAN YAYASAN PENGAJIAN PONDOK MALAYSIA (YPPM) BERMULA DI TEMERLOH

Turut serta bersama pelajar Sekolah Tengku Ampuan Afzan, Chenor




Setelah tinjaun bagi mengenalpasti pondok yang terjejas akibat musibah banjir paling dahsyat yang telah melanda Pantai Timur pada bulan Januari lalu, YPPM telah mengenalpasti 32 buah pondok berada didalam keadaan kerosakan teruk.

YPPM dengan kerjasama sukarelawan dari beberapa pihak lain termasuk Yayasan Salam, Kolej Vokasional Auto Prima (Shah Alam) dan sebuah masjid di Kuala Lumpur telah pergi meninjau keadaan di Pahang dan Kelantan.

Namun setelah dua perbincangan diadakan, YPPM mengenalpasti logistik dan jumlah dana yang diperlukan untuk menyalurkan bantuan dalam bentuk barangan keperluan seperti kitab, buku tulis, dapur gas, sistem PA, peti ais, khemah, atap zink, tilam, bantal, selimuat dan kain pelekat kepada pelajar dan penghuni pondok sekitar Temerloh Pahang. 


Pengerusi Eksekutif YPPM, Datuk Dr Mashitah bersama tenaga pengajar

Di antara pondok yang mendapat bantuan ini adalah Madrasah An-Najjah atau Pondok Bukit Keledang di Bera dan Madrasah Raudhah Al-Muhubbin atau Pondok Pak Kob, di Seberang Chenor. Pihak GiatMara pula telah membantu pondok-pondok tersebut memperbaiki pendawaian yang rosak. 

Kedua-dua pondok ini telah mengalami kerosakan di tahap yang sangat teruk sehingga tidak boleh lagi berfungsi. Lebih dari 300 pelajar dan gurunya terpaksa berpindah dan segala aktiviti juga terpaksa dihentikan.

Pihak YPPM amat mengalu-alukan sumbangan derma  dari dermawan, baik syarikat, organisasi atau individu, untuk disalurkan melalui YPPM dengan menghubungi talian 03-22016711 atau laman web YPPM atau di Facebook, agar lebih banyak pondok yang terbabit dapat membaiki kerosakan dan mendapat keperluan barang-barang asas bagi meneruskan aktiviti pengajian.



Bantulah mereka kerana jika diimbas kembali, peranan pondok amat besar dalam membina generasi al-Quran dan sumbangan pondok dalam memperjuang kemerdekaan negara. Bantulah mereka seikhlasnya...

No comments: