Thursday, February 26, 2015

SPAD DAN PETEKMA DAPAT KATA SEPAKAT MENAIKKAN MARTABAT INDUSTRI TEKSI

PETEKMA atau Persatuan Pemandu dan Pengusaha Teksi/Limosin dan Kereta Sewa Malaysia sekali lagi menyatakan pendirian mereka untuk bekerjasama erat dengan SPAD demi menaikkan martabat industri teksi di negara. Nampaknya ini satu perkembangan positif yang dinanti-nantikan rakyat Malaysia apabila ada persatuan yang melihat perlunya kerjasama dengan kerajaan dan menerima baik dasar-dasar yang kerajaan sedang laksanakan.

Sebelum ini, CEO SPAD En Nur Ismal telah mendedahkan aduan terbanyak yang diterima iaitu 40 peratus adalah terhadap pemandu teksi yang tidak menggunakan meter dan kebanyakan aduan yang diterima berlaku di kalangan pemandu teksi sekitar ibu kota. Di antara lokasi 'panas' yang telahdikenalpasti termasuk Stesen Transit Aliran Ringan (LRT) Kelana Jaya,, Menara Berkembar Petronas (KLCC), Bukit Bintang, dan Bandar Sunway.

Aduan perkhidmatan teksi yang lain seperti memilih penumpang, mengambil penumpang bukan di perhentian teksi, tidak membantu penumpang yang membawa beg berat dan menurunkan penumpang di tempat tidak dibenarkan.

Menyedari imej perkhidmatan teksi semakin terjejas, PETEKMA telah mengadakan siri perbincangan dengan SPAD mengenai beberapa isu semasa yang melibatkan kenaikan kos implikasi dari kenaikan harga. Di dalam mesyuarat ini juga soal kebajikan pemandu-pemandu teksi dan keluarga mereka jugatelah disentuh di mana telah dicadangkan penubuhan satu yayasan yang mampu membiaya pelajaran dan perumahan.

Isu TEKS1M juga telah mendapat perhatian perbincangan apabila PETEKMA memohon untuk diberi kelonggaran. Namun, Tan Sri Syed Hamid sekali lagi telahmenjelaskan yang SPAD sudah merangka dan menjalankan secara berperingkat pelan migrasi lesen pengendali sejak 2013 melalui skim Teksi 1 Malaysia (TEKS1M) di mana pemandu teksi yang layak diberikan lesen individu. Pada tahun ini, 69 lesen TEKS1M akan diserahkan kepada pemandu teksi yang layak dan jumlah lesen TEKS1M yang dikeluarkan adalah 1,000 semenjak dilancarkan.

Perlu diingat lesen individu yang diberikan tidak boleh dipajak dan adalah untuk individu yang telah berjaya sahaja. Persoalan mengenai lesen teksi tidak timbul kerana ianya milik pemandu yang telah dinyatakan.

Lesen individu yang telah diserahkan kepada pemandu TEKS1M adalah yang diterima daripada syarikat teksi, lesen yang telah diserahkan semula dan yang tidak digunakan lagi. Oleh itu, ini tidak menambahkan jumlah lesen teksi secara keseluruhan. Permasalahan yang timbul apabila ada di antara pemohon yang tidak layak kerana diisytihar bankrap dan menyebabkan mereka tidak mendapat pembiayaan kewangan.

Bagi mengatasi pemandu teksi yang enggan mengguna meter dengan alasan kurang pelanggan, Tan Sri menjelaskan yang mereka telah diberi ruang danpeluang teksi bermeter beroperasi di KLIA pada 15 Mei 2013 dan KLIA 2 pada 5 Mei 2014.

Walaubagaimanapun, Tan Sri Syed menegaskan tiada kompromi malahan tindakan lebih agresif dikenakan terhadap pemandu teksi yang melanggar undang-undang dan syarat-syarat pelesenan. Di antara tindakan yang terus digunakan ialah kaedah menyita bagi memberi amaran keras.

Ini tidak terkecuali kepada pengendali yang mengguna perkhidmatan aplikasi seperti GRAB CAR, BLACK LANE DAN UBER. Seandainya mereka melanggar peruntukan syarat pengendali, tindakan keras juga akan diambil. Berikut adalah statistik kesalahan yang pernah diambil tindakan;


No comments: