Friday, August 18, 2017

RAFIZI TARGET PM NAJIB TAPI CUBA KAITKAN ANNUAR MUSA DAN ISA SAMAD



Rafizi mungkin terlebih duit hasil dari kutipan derma orang ramai untuk membayar kes mahkamahnya baru-baru ini, maka dengan sengaja beliau menuduh Tan Sri Annuar Musa adalah Pengerusi MARA yang terlibat ketika pembelian tiga hartanah di Australia. Beliau menulis di Facebook seperti berikut;
 
Dalam kes tersebut, menteri yang bertanggungjawab ketika itu (Dato’ Seri Shafie Afdal) dan pengerusi MARA ketika itu (Tan Sri Anuar Musa) dengan secara jelas mengesahkan bahawa cadangan pembelian hartanah luar negara oleh MARA itu telah dibentangkan dan diluluskan oleh Majlis Ekonomi yang dipengerusikan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Skandal penipuan pembelian hartanah di Australia oleh MARA telah disiarkan oleh akhbar Australia The Age seperti berikut;
"Sekumpulan pegawai Malaysia yang sangat kaya" membayar lebihan A$4.75 juta (RM13.8 juta) bagi membeli sebuah pangsapuri di Melbourne pada 2013. Mereka termasuk seorang pegawai 'atasan' MARA, pegawai kanan dan bekas ahli politik, yang dikatakan menggunakan dana kerajaan bernilai jutaan ringgit untuk pembelian blok pangsapuri Dudley International House, dengan menawarkan hampir A$5 juta lebih tinggi daripada harga asalnya A$17.8 juta."

Persoalannya, mengapa Rafizi cuba kaitkan Tan Sri Annuar Musa di dalam skandal ini? Memang benar TSAM telah dilantik pada Julai 2013 menggantikan Datuk Seri Idris Jusoh yang menyandang jawatan Pengerusi MARA sejak 2008. Apakah Rafizi cuba kaitkan TSAM di dalam skandal skandal penipuan ini? Sedangkan jelas, mengikut laporan berita samada di dalam negara mahupun The Age, yang terlibat adalah pegawai kanan MARA.

Pada sangkaan lain pula, Rafizi cuba menimbulkan persepsi bahawa TS Isa Samad yang kini ditahan SPRM berhubung pembelian hotel di Sarawak oleh anak syarikat Felda FIC, adalah mangsa 'kambing hitam' PM Najib juga sebagaimana yang terjadi kepada TS Annuar Musa dengan skandal hartanah di
Australia.

Di dalam kes TSIS, beliau telah ditahan SPRM tetapi di dalam kes yang melibatkan MARA, TSAM dipanggil untuk memberi keterangan sahaja dan tidak pula memakai baju oren tahanan SPRM. Maka jelas, walaupun kedua-dua mereka adalah Pengerusi anak syarikat agensi kerajaan, namun TSAM bukanlah orang yang disabitkan.

Tetapi apa yang ingin Rafizi ketengahkan adalah kedua-dua agensi kerajaan ini telah membuat pelaburan hartanah di luar negara dan kedua-dua pelaburan ini telah menimbulkan masalah salah guna duit kerajaan. Rafizi juga cuba menggambarkan yang kedua-dua pelaburan ini perlu mendapatkan kelulusan PM Najib kerana beliau mempengerusikan mesyuarat Majlis Ekonomi.

Beliau juga memetik penerangan TSAM yang mengesahkan pembelian di luar negara melibatkan pinjaman luar negara dibawa ke Majlis Ekonomi yang dipengerusikan Perdana Menteri.

Sedangkan, jika kita buat carian di internet (sepertimana yang dibuat Rafizi), beliau hanya memetik sekerat saja dari penerangan TSAM yang sememangnya bertujuan menimbulkan prasangka yang kononnya PM Najib terlibat dalam skandal anak syarikat Felda dan MARA. Kenyataan TSAM juga menjelaskan yang cadangan pembelian hartanah tersebut telah melalui semua peringkat terlebih dahulu sebelum di bawa ke mesyuarat Majlis Ekonomi.

Proses yang perlu dilalui adalah mendapat kelulusan dari Lembaga Pengarah Syarikat MARA Inc, Jawatankuasa Panel Pelaburan MARA, Majlis MARA, Kementerian Luar Bandar dan Wilayah, Kementerian Kewangan dan barulah dibawa ke Majlis Ekonomi. Di peringkat terakhir inilah yang disasarkan Rafizi tetapi sengaja disembunyikan kelulusan di peringkat terawal.

Kenyataan TSAM ini tidak bercanggah dengan penjelasan yang pernah diberikan Shafie Apdal yang ketika itu adalah Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah seperti ... DI SINI.

Di antara kenyataan Shafie Apdal yang sengaja tidak disertakan Rafizi adalah;
Ditanya mengenai dakwaan kononnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ada kaitan dengan pembelian hartanah itu, beliau menjelaskan:
"Mana ada kaitan, beliau pengerusi Majlis Ekonomi yang turut dianggotai banyak menteri...semua setuju meluluskan (pembelian hartanah itu), proses ini melalui penelitian yang terperinci, kita patuhi peraturan."

Sebagaimana pengakuan Rafizi yang beliau ingin memberitahu yang PM Najib akan menjadikan sesiapa saja sebagai 'kambing hitam' sebagai korban untuk selamtakan dirinya, logik Rafizi juga sepertimana beliau yang kini terpaksa berhadapan dengan tuntutan saman mahkamah seorang diri sehingga terpaksa meminta bantuan kewangan orang ramai, beliau pun adalah korban yang telah dikambinghitamkan Wan Azizah, Azmin dan seluruh kepimpinan PKR dan mungkin juga Pakatan Harapan.

Jika ada rakyat yang mempercayai logik Rafizi ini, kenapa tidak diterima logik beliau dikambing hitamkan ketua dan pemimpin-pemimpin PKR?
 

No comments: