Wednesday, August 09, 2017

MAKLUMAT BERGUNA YANG DISEDIAKAN SPAD UNTUK SUKAN SEA DAN SUKAN PARA ASEAN

Maklumat perkhidmatan pengangkutan awam ... di Facebook SPAD

Beberapa hari lagi, Stadium Nasional Bukit Jalil akan dibanjiri orang ramai untuk menyaksikan acara-acara Sukan SEA ke29 yang bermula dari 14 hingga 30 Ogos dan juga Sukan Para ASEAN ke 9 pada 17 sehingga 23 September 2017. 

Acara kemuncaknya pasti pada hari perasmian dan penutupnya. Maka, beberapa jalan akan ditutup secara separa atau sepenuhnya dan dengan ini pihak SPAD telah menyusun beberapa langkah agar perjalanan pengunjung dan juga aliran trafik tidak terganggu.

Pihak SPAD dengan ini berharap agar orang ramai akan memilih untuk mengguna pengangkutan awam darat. SPAD juga telah memohon kerjasama pihak Prasarana dan KTMB untuk memanjangkan waktu operasi perkhidmatan tren dan menetapkan akses yang mencukupi untuk ke Stadium Nasional Bukit Jalil dengan pengangkutan awam.

Di antaranya terutama pada hari perasmian dan penutup;

1. Waktu operasi LRT Laluan Sri Petaling di stesen Bukit Jalil akan masing-masing dilanjutkan sehingga 1 pagi dan 2 pagi.

2. Mereka yang bergerak keluar dari stesen Bukit Jalil boleh bertukar ke semua perkhidmatan Rapid Rail yang lain, termasuk LRT laluan Ampang, LRT laluan Kelana Jaya, MRT Sungai Buloh-Kajang dan Monorel untuk ke destinasi masing-masing.

3. Perkhidmatan KTM Komuter juga akan dilanjutkan dan butiran sepenuhnya akan diumumkan tidak lama lagi.

4. 60 bas khas akan disediakan oleh RapidKL dengan kekerapan 10-15 minit, daripada 7 lokasi untuk ke Stadium Bukit Jalil dan sebaliknya.

5. Bagi memudahkan pengguna, papan destinasi elektronik bas-bas ini akan memaparkan "KL SEA Games 2017". 

6. Senarai perkhidmatan bas ; 


7. 26 lokasi acara sukan berada di sekitar Greater Kuala Lumpur/ Lembah Klang dan boleh diakses menggunakan pengangkutan awam darat termasuk laluan Hijau bagi perkhidmatan bas percuma GoKL, iaitu daripada KLCC ke Bukit Bintang. 

8. 11 laluan bas Rapid telah disesuaikan untuk ke 5 lokasi dengan kekerapan di antara 10 sehingga 60 minit seperti berikut;



Pihak SPAD juga telah menyediakan pas percuma untuk 13,000 sukarelawan dan 2,500 wakil media yang bertugas daripada 14 sehingga 31 Ogos 2017 untuk Sukan SEA ke-29 dan daripada 16 sehingga 24 September 2017 untuk Sukan Para ASEAN Ke-9. Pas percuma ini layak digunakan mereka untuk perkhidmatan LRT/Monorel/BRT/MRT /RapidKL /Bas Pengantara MRT.

Walaubagaimanapun, kakitangan SPAD termasuk pegawai penguatkuasa akan bertugas sepenuh masa untuk membantu orang ramai memberikan maklumat jadual dan perkhidmatan pengangkutan awam yang disediakan. Di samping itu, pihak SPAD juga mendapat kerjasama dari pihak PDRM dan pihak penganjur bagi memastikan papan tanda yang mencukupi disediakan untuk maklumat perhentian bas yang telah ditetapkan.

Berita baik untuk pengguna perkhidmatan pengangkutan awam yang perlu dinikmati adalah perkhidmatan Rapid Rail ke destinasi Sukan SEA, disakun potongan 50% sehingga 31 Ogos nanti.

Oleh yang demikian, pihak SPAD mengesyorkan agar pengunjung memilih pengangkutan awam darat yang pasti lebih selesa dan menepati waktu jadual perjalanan dan pertandingan sukan nanti. Beberapa infografik perkhidmatan pengangkutan awam bagi memudahkan perjalanan juga telah disediakan di Facebook rasmi SPAD ... DI SINI

No comments: