Tuesday, October 29, 2013

BAJET 2014 UNTUK PENGANGKUTAN AWAM... APA KATA MEREKA?

Pada 25 Oktober lalu, bajet 2014 yang bertemakan bertemakan “Memperteguh Ketahanan Ekonomi, Memperkasa Transformasi dan Melaksana Janji” telah pun dibentangkan oleh Menteri Kewangan, Dato Sri Najib Razak dan sektor pengangkutan awam telah mendapat perhatian rakyat di mana perengan 135 dan 136 telah menekankan peruntukan tersebut.

Berikut adalah ringkasannya dan laporan penuh boleh didapati DI SINI;



APA KATA MEREKA terutama di dalam industri ini?

  •  Tan Sri Syed Hamid Albar, Pengerusi SPAD

 dan seterusnya...

Perkembangan sedemikian menunjukkan komitmen tinggi kerajaan kepada transformasi pengangkutan awam sekali gus memberi petunjuk jelas penekanan kerajaan ke atas kepentingan awam.

“Sebagai contoh, memperkenalkan Sistem Perkhidmatan Teksi Berpusat dengan peruntukan RM15.3 juta bagi membolehkan pengagihan teksi kepada penumpang dengan lebih cekap,” katanya.

  • Pensyarah Ekonomi Universiti Malaysia Sarawak Profesor Dr Shazali Abu Mansor :

    "Namun dengan wujudnya pertambahan landasan ini, perkhidmatan pengangkutan akan menjadi lebih cepat dan efisien, secara tidak langsung dapat mengurangkan kos transaksi dan memberi keuntungan kepada pelbagai pihak,"  Bernama

  • Setiausaha Agung Persatuan Pelancongan Cina-Malaysia, Tai Toh Kim, "Kereta api, kosnya lebih murah daripada pengangkutan udara, sering menjadi alternatif utama kepada pelancong ke negara ini.

    "Keselesaannya juga diakui, jadi dengan penambahan landasan secara meluas dari Ipoh (Perak) ke Padang Besar (Perlis) sehingga ke Johor Baharu, itu satu peluang yang baik kepada industri pelancongan untuk Malaysia menarik lebih ramai pelancong,"

  • Pensyarah pelawat di Institut Asia-Eropah, Universiti Malaya, Dr Jorah Ramlan, apabila kerajaan menyediakan kemudahan yang cukup kepada rakyat untuk menggunakan kenderaan awam, isu subsidi minyak bukan lagi menjadi masalah dan beban kepada mereka.

    "Apabila kemudahan ini (tempat meletak kenderaan) disediakan, jaringan infrastruktur awam juga bertambah baik, sudah tentu rakyat akan memilih untuk menggunakan perkhidmatan awam berbanding menggunakan kenderaan sendiri di mana mereka terpaksa mengisi minyak, membayar tol dan terperangkap dalam kesesakan lalu lintas," - Bernama
     


  • Datuk Seri Shahril Mokhtar, Pengarah Urusan Kumpulan Prasarana berkata langkah menyediakan lebih banyak kemudahan "park and ride" dalam Bajet 2014 akan memberikan impak besar dalam usaha meningkatkan penggunaan pengangkutan awam seperti dihasratkan kerajaan. - Bernama


  • Presiden Persatuan Pengguna Jalan Raya Malaysia, Hamdan Taha menggesa kerajaan menyegerakan projek Lebuh Raya Pantai Barat yang menghubungkan Banting ke Taiping seperti diumumkan dalam Bajet 2014 bagi kepentingan pengguna. - Metro



Akhir sekali, ini jaminan Menteri Kewangan kepada industri pengangkutan awam... BH
 


No comments: