Monday, March 05, 2018

ANNUAR MUSA : ELAK KELIRUKAN RAKYAT DENGAN PANDANGAN PERIBADI

Perbezaan pendapat adakalanya sukar dielakkan walaupun berada di bawah satu lambang parti tetapi perbalahan yang berpanjangan boleh dihindarkan jika kepentingan parti itu diutamakan dan sedar yang setiap apa yang dikatakan mampu mengelirukan rakyat samada ia adalah pandangan peribadi atau itu adalah kenyataan parti.

Di dalam perbalahan di antara Menteri Kebudayaan dan Pelancongan Datuk Seri Nazri Abdul Aziz dan pimpinan kanan MCA berkenaan Tan Sri Robert Kouk, segalanya berpunca dari pendedahan portal berita Malaysia Today yang mendedahkan beliau telah menaja DAP melalui portal The Malaysia Insight untuk merampas kuasa dari parti pemerintah Barisan Nasional.

Segalanya bermula apabila Datuk Nazri menganggap Robert Kuok berlagak 'pondan' dan mencabarnya kembali ke Malaysia dan bertanding dalam pilihanraya nanti. Manakala di pihak pemimpin MCA pula, kenyataan itu sebagai serangan terhadap kaum Cina dan telah pun dinafikan Datuk Nazri dengan melanjutkan pelbagai kenyataan berbalas yang agak keras dari kedua-dua pihak.

Seorang dari UMNO dan seorang lagi dari MCA di mana kedua-duanya adalah ahli keluarga Barisan Nasional yang bakal berhadapan dengan pertandingan pilihanraya umum akan datang. Perbalahan yang dibuat secara terbuka ini bukanlah sesuatu yang sihat untuk BN dan perlu dihentikan segera kerana rakyat dengan mudah akan keliru samada ia adalah pendirian rasmi parti ataupun ia hanyalah pandangan peribadi seorang pemimpin.

Justeru, saranan Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Annuar Musa agar pandangan peribadi dari mana-mana pemimpin parti komponen BN seharusnya dielakkan adalah wajar setelah melihat pandangan peribadi mereka sedang dimanipulasi pihak pembangkang ibarat seekor buaya yang sedang kelaparan menunggu mangsanya untuk ditelan.

Sebagaimana kita ketahui, di pihak pembangkang hanya mampu bernyawa dengan berita-berita palsu dan akan dijadikan skrip kempen pilihanraya sehinggakan maklumat palsu ini telah disalurkan kepada media samada di luar negara mahupun di dalam negara untuk diviralkan pada saat-saat akhir menjelang pilihanraya agar di pihak BN tidak akan sempat menjawab.

Akhirnya rakyat menjadi keliru dan yang pasti BN dijadikan mangsanya.

Samada Robert Kuok bersalah ataupun tidak, beliau telah menyatakan untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas MalaysiaToday. Namun, bagi rakyat Malaysia, segala kekayaan yang dinikmati Robert Kuok selama ini adalah hasil dari kejayaan sistem kerajaan serta bantuan yang diperolehi dari kerajaan yang diterajui Barisan Nasional. Malahan, Robert Kuok juga telah memperakuinya.

Ingatlah, pembangkang akan sentiasa berusaha menyampaikan maklumat palsu kepada rakyat di saat-saat akhir yang menyebabkan di dalam kesibukan persiapan PRU nanti, di pihak BN bukan tidak mampu menjawab tetapi tidak akan sempat menjawab. Sekiranya perbalahan di antara Datuk Nazri dan MCA ini tidak dihentikan, dengan mudah ia akan digunakan sebagai kempen pembangkang.

40,000 warga Bangladesh dan sebaran berita yang konon pembangkang telah menang walaupun proses pengiraan masih belum bermula, itu adalah di antara sebaran maklumat palsu yang telah disebarkan di saat akhir hari mengundi di PRU13. Apakah ada di antara kita yang ingin menyumbang kepada senarai berita palsu pembangkang nanti?
 

No comments: