Saturday, March 03, 2018

GUAN ENG SAHAJA TIDAK TAHU SEDANGKAN SEMUA ORANG SUDAH TAHU



Satu lagi perangai Ketua Menteri Pulau Pinang DAP Lim Guan Eng yang perlu kita ketahui ialah tiba-tiba menjadi bodoh setiap kali beliau cuba mengela kdari menjawab skandal yang melanda projek kebanggaannya sendiri, terowong dasar laut di Pulau Pinang. Setelah dibongkar secara meluas oleh pelbagai pihak termasuk Timbalan Presiden MCA Datuk Wee Ka Siong, kini pemaju lantikan Guan Eng, Consortium Zenith Construction, dilanda dengan skandal rasuah.

Persoalannya, siapa akan perca ya bila Guan Eng mengaku tidak mengetahui yang Zenith telah membayar RM22 juta kepada dua pihak untuk perkhidmat anrundingan? Lebih ketara lakonan Guan Eng, beliau cuba mengelak dari terlibat bersama Zenith yang telah membaya seorang peniaga yang cuba untukmenutup siasatan terowong ini.

Ramai telah mengetahui termasuklah kerajaan negeri Pulau Pinang sendiri, mendapati di dalam kajian akaun Zenith, pemaju lantikan Guan Eng ini telah men ggadaikan dua lot tanah sebagai bayaran kajian 'feasible' projek yang dikatakan 300% lebih mahal dari kadar bayaran standard kajian dan termahal di dunia.

Di atas tanah-tanah ini juga telah dijanjikan projek dilaksanakan dan pembinaan dua blok kondominium mewah, namun masih tidak dilaksanakan. Lakonan Guan Eng mengelak dari pembohongannya sendiri dalam skandal rasuah ini bukanlah kali pertama. Sedangkan terdahulu Guan Eng berbohong kepada rakyat Pulau Pinang yang kononnya kontraktor terbesar negara China, China Railway Construction adalah salah satu pemegang saham dan mereka adalah pemaju utama projek terowong ini.

Apabila CRC dan Zenith membuat pengakuan, Guan Eng mengelak dari bertanggungjawab. Di samping CRC telah memperbetulkan kenyataan salah Guan Eng yang mendakwa modal berbayar pemaju utama Zenith adalah RM381 juta, Zenith juga membuat pengakuan yang modal berbayar mereka hanyalah RM26.5 juta sahaja dan CRC hanylah terlibat dalam kebolehlaksanaan projek dan hanya mendapat bayaran RM3 juta yang mengakibatkan projek tidak dapat diteruskan.

Selepas pembohongan Guan Eng didedahkan, beliau megalihkan pula kesalahannya kepada kerajaan negeri yang beliau sendiri adalah ketuanya, kononnya ahli politik DAP tidak bersetuju dengan projek itu. Guan Eng telah mendapat peluang menyerang musuh politik tradisi DAP iaitu UMNO.

Dalam skandal rasuah Zenith kepada seorang ahli perniagaan  N Gnanaraja, satu surat tuntutan juga telah dikeluarkan kepada Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Pengerusi Tabung Haji, Datuk Azeez Rahim. Guan Eng sangat gembira tetapi selang beberapa hari, Zenith menarik balik surat tuntutannya terhadap Datuk Azeez dan ini menimbulkan kemarahan Guan Eng yang akhirnya beliau telah lepas tangan dan mengaku tidak tahu segala skandal yang berlaku di dalam Zenith.

No comments: