Saturday, March 17, 2018

RAKYAT PULAU PINANG BAKAL MENANGGUNG RM20 BILION UNTUK KEUNTUNGAN SYARIKAT LANTIKAN GUAN ENG



Ramai yang berminat saksikan penerangan pemimpin No. 2 MCA rupany a sehinggakan Ronnie Liu pun bertanya soalan dalam ruangan komen Facebookketik a diadakan siaran langsung penerangan mengenai skandal terowong Pulau Pinang pilihan Lim Guan Eng. Kali ini Datuk Wee Ka Siong menimbulkanpersoalan yang rakyat Pulau Pinang bakal menanggung RM20 billion.

Ronnie Liu dan ramai lagi ingin tahu apa rasional Datuk Wee meletakkan jumlah setinggi RM20 bilion tersebut dan yang pasti ia bukan satu retorik atau dipetik sesuka hati sebagaimana yang sering dilakukan pakatan pembangkang. Sebagai seorang yang amat teliti dalam memberi hujahnya, Datuk Wee juga adalah seorang jurutera bertauliah dan pakar runding binaan profesional.

Justeru, ini adalah jawapan bertulis rasminya yang diringkaskan seperti berikut;
1. Projek cadangan terowong dasar laut Pulau Pinang kebanggaan Guan Eng telah menerima bantahan dari pelbagai NGO Pulau Pinang dan termasuklah Penang Forum. Alasan mereka, terowong ini dan 3 jalan berkaitan tidak akan mampu mengurangkan kesesakan trafik di pulau itu dan kemampuan jambatan pertama dan kedua yang telah dibina masih menjadi penyelesaian utama. Sedangkan jambatan kedua hanya digunakan di bawah 50% kemampuannya.

2. Jumlah nilai projek ini adalah RM6.34 bilion dan Datuk Wee cuba kembalikan ingatan pakatan pembangkang terutamanya DAP Pulau Pinang, mereka berjanji untuk menghapuskan tol dalam kempen PRU13 dan sebelumnya. Namun apa yang berlaku, Guan Eng dan DAP Pulau Pinang telah memberi syarikat SPV terowong ini, 30 tahun konsesi tol terowong sepertimana kadar tol jambatan ke 2.

3. Lazimnya, syarikat yang berjaya mendapat projek konsesi tol, mereka akan menanggung perbelanjaan pembinaan jalan mahupun terowong dengan pinjaman dan seterusnya dibenarikan mengutip tol untuk membayar semula pinjaman dan seterusnya membuat keuntungan. Dalam kes terowong Pulau Pinang, ia sangat berbeza di mana kerajaan DAP Pulau Pinang telah membiayai sepenuhnya kos pembinaan terowong dan 30 tahun mengutip tol pula diberikan kepada syairkat SPV.

4. Syarikat SPV lantikan Guan Eng ini bukan saja mengaut untung dari duit Pulau Pinang malahan mereka akan mengaut untung tambahan dari hasil kutipan tol selama 30 tahun. Bagi Datuk Wee, inilah perjanjian konsesi yang paling pelik dan luar dari amalan biasa kontrak konsesi yang pernah dilaksanakan. Contoh mudah, kontraktor yang membina rumah kita dengan wang ringgit kita sendiri, kemudian mereka dibenarkan mengutip sewa selama 30 tahun. Hanya Guan Eng saja yang melakukan sedemikian.

5. Bagaimana Datuk Wee dapat angkat RM20 bilion yang akan ditanggung rakyat Pulau Pinang nanti?
 
- RM6.34 bilion : Kos projek hari ini jika tiada peningkatan kos pembinaan;
- RM3 billion : 30 tahun konsesi tol jika berdasarkan kutipan purata tol biasa adalah RM100 juta setahun;
- RM 2.2 billion : Dari kenaikan harga tanah menjelang 2023. Guan Eng menilai projek terowong berdasarkan nilai tanah semasa pada 2013 dengan harga RM1,300 kaki persegi. Jika kenaikan nilai tanah naik 5% menjelang 2023, projek ini bakal melambung sehingga RM5.8 bilion nanti. Perbezaannya adalah RM2.2 bilion;
- RM9 billion : Dana dan aset negeri Pulau Pinang akan digunakan untuk membina infrastruktur bagi projek syarikat persendirian ini. RM7.5 bilion dariPan Island Link, Pelabuhan Gurney dan juga sebanyak RM400 juta untuk 8 laluan jalan gurney. Akhirnya, syarikat SPV bakal mengaut keuntungan sebanyak RM15 bilion.

Apabila dicampur kesemuanya di atas, rakyat Pulau Pinang bakal menanggung sebanyak RM20.54 bilion nanti. Jelas, kerajaan DAP-Pulau Pinang sangat bermurah hati kepada syarikat yang dilantik Guan Eng.

Maka kita sekarang faham mengapa kerajaan DAP-Pulau Pinang tidak langsung mengambil tindakan ke atas syarikat yang dilantik apabila mereka telah melengah-lengahkan projek terowong ini dan apabila ada di antara pemimpin DAP yang bersungguh-sungguh meminta agar SPRM menghentikan siasatan, apakah ia tidak mencurigakan?

Inilah juga mengapa Datuk Wee mendesak agar Guan Eng berani terima cabaran untuk berdebat dengan beliau, apabila SPRM cuba disogok dengan RM22 juta oleh pihak tertentu. Tidak ada sebab mengapa Guan Eng tidak berani melainkan segala yang diperkatakan dan dianalisa pemimpin No. 2 MCA ini tidak benar dan satu rekaan.

Oleh itu, apakah rakyat Pulau Pinang akan terus menanggung RM20 bilion ini agar syarikat lantikan Guan Eng mendapat keuntungan besar?
 

No comments: