Friday, December 30, 2016

TRAGEDI PAGOH : SPAD TELAH BERTEGAS NAMUN SYARIKAT BAS EKSPRES MASIH CUAI


Buatlah apa bentuk peraturan tetapi jika syarikat-syarikat bas ekspres masih berdegil untuk tidak mematuhinya maka berlakulah kemalangan jalanraya seperti yang berlaku di Pagoh baru-baru ini sehingga kehilangan 14 nyawa.

Itulah keluhan Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar ketika menjawab soalan dari pihak wartawan semalam. Lebih malang lagi apabila ada pihak-pihak yang tidak mendapatkan maklumat-maklumat tepat menjadikan tragedi ini sebagai tajuk menuding jari, maka SPAD adalah sasarannya.

Ini bukan kali pertama SPAD dijadikan sasaran. Jika kita masih ingat tragedi kemalangan ngeri bas di Genting Highlands, pihak SPAD juga dilempar dengan pelbagai tuduhan dan kutukan. Tan Sri Syed ingin bertanya, apakah itu cara yang betul?

Setiap kali tragedi kemalangan yang melibatkan kenderaan awam terutama bas ekspres, pihak Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (Miros), punca kemalangan datangnya dari faktor manusia iaitu pemandunya yang diambil bekerja syarikat-syarikat bas ekspres.

Mungkin ramai tertanya-tanya apakah SPAD selaku suruhanjaya tidak mempunyai cadangan kepada masalah faktor pemandu ini?

Sejak 2012 lagi, pihak SPAD telah menyediakan kursus merangkumi pelbagai aspek termasuk pengurusan keselamatan, kenderaan dan juga pemandu yang dipanggil Kod Amalan Industri (ICOP). Oleh itu, sekiranya ada di antara pemandu-pemandu syarikat bas ekspres yang memandu di bawah pengaruh dadah atau alkohol berlebihan, apakah ini salah SPAD atau syarikat itu sendiri?

Adalah menjadi tanggungjawab syarikat-syarikat bas ekspres itu sendiri membuat pemeriksaan terhadap pemandu sebelum memulakan perjalanan bagi memastikan kakitangan mencapai tahap keselamatan ditetapkan.

Dari segi kenderaannya pula, mengambil iktibar dari tragedi Genting Highland, SPAD telah sarankan agar mewajibkan setiap bas ekspres ada sistem dua brek di mana apabila brek utama gagal berfungsi, brek kedua boleh digunakan. Pihak SPAD juga melarang bas dua tingkat melalui kawasan berbukit, curam mahupun di kawasan tinggi dan penumpang tidak dibenarkan berdiri. Kesemua peraturan baru itu berkuatkuasa sejak 9 September 2016.

Mengenai lesen pula, sebelum SPAD memberi lesen kepada syarikat bas ekspres, kenderaan mereka perlu lulus pemeriksaan wajib dari JPJ. Manakala, pihak PUSPAKOM yang meluluskan samada sesebuah bas itu boleh beroperasi dengan mengambilkira badan bas yang mampu menahan impak dan samada tali pinggang keledar telah terpasang.

Dengan lain kata, sebelum SPAD mengeluarkan lesen pengendali, JPJ perlu memberi Lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) terdahulu, itu pun setelah PUSPAKOM meluluskan keadaan kenderaan bas.

Oleh kerana kebanyakan tragedi kemalangan bas ekspres melibatkan pemandu bas, maka Tan Sri Syed Hamid memberi satu lagi cadangan agar syarikat bas ekspres berhenti membayar gaji pemandu di dalam bentuk elaun yang menyebabkan mereka mengejar trip walaupun mereka di dalam keadaan letih dan tidak fit untuk memandu. Akhirnya, nyawa penumpang yang menjadi taruhan.

Maka adalah lebih tepat jika kita memahami bidangkuasa SPAD, JPJ, Polis dan juga Puspakom serta MIROS sebelum mudah menjatuhkan hukum. Oleh itu, gunakan hak kita sebagai penumpang sekiranya mempunyai keraguan ke atas pemandu bas ekspres, malahan bekerjasamalah dengan SPAD dan agensi-agensi yang lain untuk keselamatan perjalanan bersama dan juga pemahaman kita semua.

No comments: