Saturday, December 03, 2016

DATUK ZAHID DAN DATUK LIOW SEPENDAPAT

Tidak ada sebab untuk mana-mana pemimpin mahupun ahli-ahli parti komponen Barisan Nasional menuding jari kepada satu sama lain di kala pengundi
cina beralih arah kepada DAP dan bukannya kepada MCA.

Samada MCA atau MIC, kesemua ini adalah parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) yang bertanding dengan satu lambang dan satu manifesto.

Itulah mesej yang sama yang disampaikan oleh Timbalan Presiden UMNO Datuk Zahid Hamidi yang sependapat dengan pandangan Presiden MCA Datuk Liow Tiong Lai. Oleh itu di atas rasa kebersamaan, sesiapa saja yang diletakkan sebagai calon BN, perlu disokong sepenuhnya oleh kesemua ahli-ahli parti komponen Barisan Nasional.

Yang bertanding adalah BN. Samada kalah atau menang di PRU nanti, kesannya akan ditanggung bersama.

Perlu kita ingat sehingga ke hari ini, di pihak pembangkang sentiasa gagal mendapat kata sepakat untuk bertanding di bawah satu lambang. Mentelah untuk kekal bersatu dan cuba untuk meniru konsep Barisan Nasional.

Walaupun DAP berjaya memperdaya pengundi-pengundi cina di PRU 12 dan PRU13 tetapi akhirnya mereka tidak pernah rasa kedudukan mereka terjamin dan sentiasa berbalah sesama sendiri kerana gagal mendapat kesepakatan.

Parti-parti komponen BN seharusnya mengetahui permainan dan strategi licik pembangkang terutama DAP yang ingin rakan-rakan di dalam BN bercakaran yang akhirnya akan berpecah sepertimana terkuburnya Pakatan Rakyat kerana bergaduh dengan PAS. 

Oleh itu, jangan pula ada yang terperangkap dengan permainan mereka.

Senario pertelingkahan sesama mereka juga diserlahkan ketika PRN Sarawak dan juga PRU di Kuala Kangsar dan Sungai Besar.

Demi kejayaan bersama, samada pengundi Cina telah sedar ataupun tidak untuk memberi sokongan kepada MCA semula, kesemua Parti-parti komponen BN mesti terus kekal bersatu dan bekerjasama menentang musuh nyata di pihak pembangkang dan bukan menuding jari sesama sendiri.

Menang atau kalah calon dari mana-mana parti komponen BN, ia bukanlah kemenangan atau kerugian berasingan untuk satu-satu parti komponen BN tetapi ia seharusnya dilihat secara kolektif dan segalanya terletak di bawah satu lambang iaitu Barisan Nasional.

No comments: