Sunday, December 25, 2016

TRAGEDI PAGOH : SPAD GANTUNG LESEN SYARIKAT BAS EKSPRES UNTUK PROSES SIASATAN



Tindakan tegas perlu diambil apabila kemalangan maut berlaku dan terkini, kemalangan di Pagoh yang melibatkan kehilangan nyawa dan kecederaan parah beberapa penumpang lain pada jam 3.45 pagi pada 24 Disember.

Kenderaan yang terlibat adalah bas ekspres Alisan Golden Coach yang dikendali Goldstar Express (M) Sdn Bhd telah digantung lesen operasi dengan kadar serta merta.

Pihak SPAD juga memaklumkan yang penggantungan lesen operasi syarikat bas ekspres ini adalah bertujuan agar siasatan dapat berjalan dengan lancar. Sehingga proses siasatan telah lengkap, syarikat bas ekspres ini tidak dibenarkan beroperasi.

Manakala siasatan tragedi malang ini telah diketuai MIROS dan SPAD pula akan menyiasat berkenaan prosedur syarat-syarat Kod Amalan Keselamatan Industri atau SPAD ICOP.

Untuk makluman, pihak SPAD juga ingin mengingatkan yang suruhanjaya tidak sekali-kali akan kompromi dengan sebarang prosedur ICOP terutama yang melibatkan keselamatan penumpang, memandangkan ia merupakan syarat utama untuk setiap syarikat bas ekspres mendapatkan lesen operasi mereka.

Pihak SPAD juga tidak akan teragak-agak untuk membatalkan lesen dan permit pengendali jika terbukti segala peraturan telah dilanggar dengan sengaja.

Oleh itu, kita semua perlu beri ruang kepada agensi-agensi yang terlibat untuk melaksanakan tugas mereka dan tidak membuat sebarang spekulasi mahupun sebaran maklumat yang tidak tepat.

Bersama-sama ini disertakan kenyataan rasmi dari pihak SPAD untuk pemahaman kita semua;

 

No comments: