Friday, September 23, 2016

BEBAN SISTEM PAJAK TEKSI DIATASI SPAD


Punca keluh-kesah pemandu-pemandu teksi hari ini mungkin ramai yang tidak ketahui dan di atas usaha SPAD yang telah mengadakan sesi-sesi dialog bersama-sama mereka yang terlibat secara langsung di dalam industri teksi termasuklah pengusaha dan pemandu teksi itu sendiri, sistem pajak teksi adalah beban utama pemandu teksi.

Sistem pajak teksi ini telah lama diamalkan dan diperkenalkan di zaman Dr Mahathir lagi. Namun dengan persaingan yang timbul hari ini, segala bentuk usaha cuba dibuat kerajaan kepimpinan PM Najib Razak yang di antaranya memberi pelbagai insentif seperti voucher tayar dan terkini adalah inisiatif lesen individu pula.

Pemandu-pemandu teksi yang terikat dengan sistem pajak ini perlu membayar sewaan harian kepada syarikat-syarikat sehingga tempoh pajakan selesai dan pada kebiasaannya memakan masa antara lima tahun hingga tujuh tahun. Lebih menyedihkan dalam Sistem Pajak ini, pemandu teksi dan kenderaan tidak dilindungi insurans sebaliknya melindungi pihak ketiga dan penumpang sahaja.

Justeru, di antara 11 inisiatif Program Transformasi Industri Teksi (TITP) yang bertujuan mentransformasikan industri teksi di negara ini secara besar-besaran ini, inisiatif SPAD untuk membantu 14,000 pemandu teksi khususnya di Lembah Klang agar dapat peroleh lesen individu mereka.

Dengan inisiatif ini juga, pemandu-pemandu teksi yang mempunyai lesen individu akan dapat meningkatkan pendapatan bulanan mereka di antara RM600 hingga RM800 berbanding ketika terikat dengan sistem pajak yang perlu menolak sewa harian, belanja bahan api, penyelenggaraan teksi di mana mereka hanya mampu membawa pendapatan bersih sekitar RM1,800 sahaja walaupun pendapatan kasar bulanan mencapai RM6,000.

Di samping itu, pemandu-pemandu teksi yang memegang lesen individu, kenderaan, pihak ketiga dan penumpang akan dilindungi insurans.

Pihak kerajaan juga bersedia memberi geran wang tunai sebanyak RM5,000 kepada mereka yang layak untuk membeli kenderaan baru. Dengan ini, kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM150 juta.

Berbekal dengan latihan khas untuk pemandu, jaminan keselamatan penumpang dan pemandu melalui pemantauan MeterOn dan pemasangan meter digital serta peningkatan pencapaian penumpang melalui aplikasi seperti EzCab, Budget Taxi Malaysia, Jomtaxi dan iTeksi, kesemua ini bukan saja dapat memperbaiki pendapatan mereka malahan muncullah apa saja jenis perkhidmatan teksi sekali pun, pemandu-pemandu teksi kita akan mampu mengatasi mereka.

Maka, dengan kesungguhan SPAD dan kerajaan kepimpinan PM Najib Razak mengatasi beban pemandu-pemandu teksi yang sediada, negara pasti akan berbangga dengan tahap perkhidmatan teksi dan gelaran teksi di Malaysia sebagai terburuk di dunia pasti akan digantik sebagai - PERKHIDMATAN TEKSI TERBAIK di mana pelancong luar negara pasti akan ternanti-nanti untuk menerima perkhidmatan mereka.

Syabas SPAD dan syabas pemandu teksi sekelian!

No comments: