Tuesday, May 10, 2016

MCA : SOKONGAN PENGUNDI CINA TELAH KEMBALI YAKIN KEPADA BN


MCA telah bersama-sama SUPP dalam siri kempen sejak pengumuman calon-calon BN di PRN Sarawak. Presidennya Datuk Seri Liow Tiong Lai bersama-sama pemimpin dan ahli-ahli MCA telah turut turn padang membantu dan mengadakan ceramah penerangan terutama di kawasan pengundi Cina di Miri, Sibu dan juga Kuching.

Melihat kepada sambutan yang sangat memberangsangkan kali ini, Datuk Liow yakin akan berlakunya peralihan sokongan besar pengundi Cina kembali kepada Barisan Nasional.

Itu pada awalnya ketika berkempen, kini segala hasil usaha bersama telah diterjermahkan mereka ke peti undi.

Keputusan di luar jangka apabila BN Sarawak telah berjaya menguasai 72 DUN daripada 82 kerusi yang dipertandingkan. Malahan BN telah berjaya merampas 5 kubu kuat DAP dengan majoriti yang meningkat lebih dari 50% di setiap 5 DUN.

Malahan kemenangan Presiden SUPP Datuk Sim bukan sekadar merampas DUN Batu Kawah dari DAP tetapi peningkatan hampir 400% majoriti adalah di antara satu prestasi terbaik di PRN Sarawak kali ini.

Parti SUPP di Sarawak adalah seperti MCA di Semenanjung yang mewakili komuniti Cina. Justeru kerja keras dan dedikasi yang telah ditunjukkan pasukan SUPP telah menyumbang kepada kemenangan bergaya BN sekali gus meningkatkan sokongan pengundi Cina dan merampas 5 kerusi DAP adalah di luar jangkaan dan sangat menggalakkan.

Kemenangan BN di Sarawak terutama di Miri menunjukkan komuniti Cina telah kembali dan yakin kepada Barisan Nasional sekali lagi. Mereka menghargai parti dan individu yang mampu berkhidmat kepada mereka dan bukan sekadar memberi janji-janji kosong.

DAP dan PKR sejak memenangi beberapa kerusi di Sarawak hanya mampu memberi bermacam-macam janji tetapi gagal menunaikannya. Mereka juga didapati bukanlah pakatan harapan dalam ertikata sebenar apabila bergaduh dan berebut untuk bertanding sesama sendiri.

Jelas menunjukkan yang DAP dan PKR lebih mementingkan untuk berkuasa dan bukan berkhidmat kepada rakyat. Setelah menyedari sikap dan kemampuan pakatan pembangkang ini,

Barisan Nasional di Sarawak yang telah diketuai Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem telah banyak melakukan perubahan yang memberi manfaat kepada rakyatnya. Momentum kejayaan meyakinkan pengundi Cina di Sarawak juga akan mampu diterjermahkan ke peringkat nasional.

Inilah Barisan Nasional, barisan yang terdiri daripada pelbagai latarbelakang yang benar-benar bekerjasama hanya untuk berkhidmat dan mampu berbakti kepada rakyat dan juga masadepan rakyat Malaysia.


No comments: