Monday, July 27, 2015

PMO JAWAB HASUTAN MUHYIDDIN YASSIN

Di dalam ucapan penutup Mesyuarat Agong UMNO Bahagian Cheras, ringkasan ucapan Muhyiddin  telah disebarkan di media sosial terutamanya melalui kumpulan-kumpulan Whatsapp sejak malam semalam.

Tidak terkejut dengan sindiran Muhyiddin kerana jika kita masih ingat ucap utama beliau ketika merasmikan mesyuarat sayap Pemuda UMNO, nada yang agak sama juga digunakan.

Kali ini, dengan pantas PMO (Prime Minister's Office) menjawab segala hasutan Muhyiddin, dan di antara intipati ucapannya adalah;

TSMY : 
1. Rakyat meluat dan gelisah melihat melihat isu2 dalam negara yg masih tidak selesai oleh pemimpin.

PMO : Kerajaan telahpun mengambil tindakan yang sepatutnya bagi menangani tuduhan dan kebimbangan yang dibangkitkan oleh pelbagai pihak mengenai isu 1MDB. Ini termasuklah  arahan Kabinet untuk siasatan dibuat oleh Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC). Selain itu, satu dokumen "Fact Sheet" mengenai 1MDB telah pun diedarkan kepada semua Menteri-Menteri Kabinet sebelum ini.
 

2. Kita tidak boleh berbohong pada rakyat. Kita perlu terima hakikat rakyat dibawah ingin tahu isu 1MDB dgn segera. Mereka ingin tahu hutang 1MDB RM42b, lapuran AWSJ terhadap wang yg masuk dalam akaun Presiden, mengapa tindakan tidak diambil keatas lembaga pengarah, pengurusan dan lembaga penasihat yg telah menyebabkan 1MDB berhutang sehingga RM42b.

PMO :  Satu pasukan Petugas Khas juga telah ditubuhkan bagi menyiasat dakwaan oleh sebuah media asing bahawa dana 1MDB telah dimasukkan ke dalam akaun Perdana Menteri, DS Najib serta pendedahan bekas eksekutif kanan PetroSaudi Intl Ltd, Xavier Andre Justo, bahawa beliau telah menjual dokumen yang dicurinya kepada pihak tertentu yang dipercayai berkomplot untuk menggulingkan kepimpinan negara dan kerajaan.


3. Isu ekonomi menjadi masalah utama. Isu kos sara hidup, Gst, masalah perumahan, penganguran, jenayah dll. Isu2 ini masih tidak ditangani ditambah lagi pula dgn bebanan hutang 1MDB. 
- Sekiranya isu ekonomi menjadi masalah utama, masakan laporan World Economic Forum meletakkan Malaysia di tangga ke 4 di antara 144 negara di dunia di dalam pengurusan kewangan terbaik dan ranking tersebut berdasarkan kepada keberkesanan dan tahap kepercayaan serta keyakinan di dalam ranking berdaya saing keseluruhannya. Bacalah di SINI

 


4. Kita tidak manage persepsi dgn baik. Kita blame rakyat menuduh pemimpin sedangkan pemimpin tidak buat apa2 utk meredakan persepsi buruk ini. Pemimpin cakap sahaja tetapi tiada tindakan. 

PMO : Siasatan sedang berjalan dan kita perlu memberi ruang kepada pihak yang terbabit untuk menjalankan tugas mereka. Oleh itu, semua pihak lebih-lebih lagi anggota Pentadbiran termasuk YAB Timbalan Perdana Menteri , TS Muhyiddin Yassin, hendaklah menunggu hasil siasatan tersebut.


5. Umno kehilangan wow factor. Umno sudah tidak dihormati oleh ahli n rakyat seperti dulu.  Pemimpin tertinggi umno sudah hilang kepercayaan. Trust deficit parti bertambah besar. Ahli2 umno sendiri tidak yakin kita boleh meyakinkan rakyat utk Pru14.

PMO : Sewajarnya kita mengelak membuat kenyataan yang boleh mengeruhkan persepsi rakyat terhadap kepimpianan Negara serta Kerajaan dan UMNO. 

Inshallah, jika kita tenang dan terus bersatu padu kita akan dapat menangani cabaran ini dan mempertahankan sokongan rakyat kepada kerajaan dan parti. Sokongan rakyat terhadap kerajaan dan parti akan terhakis jika kita berbalah sesama sendiri.

Dalam hal ini, tindakan mantan PM, Dr Mahathri yang terus membuat pelbagai tuduhan tidak berasas termasuk kehilangan RM42 bilion kepunyaan 1MDB walaupun penjelasan telah dibuat oleh Kerajaan turut menyumbang kepada terhakisnya kepercayaan terhadap kerajaan dan parti.


6. Marilah kita cari jalan bagaimana kita boleh kembali semula kepangkal jalan. Kalau pemimpin buat silap mohon maaf dan cari jalan menyelesaikan masalah. Jgn kita masih penidakkan apa yg benar.

PMO : Kerajaan berharap semua pihak bersabar menunggu hasil siasatan yang sedang berjalan terhadap 1MDB. Ini bagi menentukan kesahihan tentang pelbagai dakwaan yang wujud. Pada masa yang sama, kita elakkan membuat kenyataan yang boleh menganggu-gugat kestabilan kerajaan dan perpaduan parti dan negara.


No comments: