Friday, July 31, 2015

PENYEBAR MAKLUMAT PALSU DI FB TELAH DIKESAN

Siri pembohongan oleh Sarawak Report kini sedang melalui fasa melibatkan pejabat Peguam Negara apabila mereka menyiarkan draf dokumen pendakwaan yang mensabitkan perlantikan Tan Sri Mohamed Apandi Ali bagi mengganti Tan Sri Gani Patail.

Sarawak Report rupanya ada peminat setia yang sudi menyebarkan berita-berita palsu di Facebook mereka dan kini mereka telah pun dikenalpasti;



Berikut adalah kenyataan dari Tan Sri Mohamed Apandi Ali;

KENYATAAN OLEH PEGUAM NEGARA MALAYSIA
  
30 Julai 2015

1.  Semua tuduhan oleh warga asing Clare Rewcastle Brown dalam blog politik Sarawak Report adalah palsu.
2. Kertas pertuduhan yang dikemukakan tidak wujud mahupun sampai ke Jabatan Peguam Negara. TAMBAHAN pula format dalam kertas pertuduhan yang disertakan tidak betul dan bukan ditulis oleh jabatan kami.
3. Siasatan oleh Badan Penyiasat Khas belum tamat atau lengkap. Jadi mustahil kertas tuduhan dapat disiapkan sebelum siasatan selesai.
4. Boleh dirumuskan bahawa kertas pertuduhan dan tuduhan ini menunjukkan ada konspirasi untuk menjatuhkan seorang Perdana Menteri dengan membuat tuduhan jenayah terhadap beliau dengan memalsukan maklumat dan memberi maklumat secara tidak sah.
5. Konspirasi ini adalah satu ancaman kepada demokrasi Malaysia. Saya akan mengarahkan segala tindakan diambil untuk menyiasat hal ini. Undang2 akan digunakan dengan sepenuhnya tanpa mengira siapa yg didapati bersalah. 

TAN SRI MOHAMED APANDI BIN ALI
PEGUAM NEGARA MALAYSIA


Tan Sri Apandi Ali di dalam kenyataan di atas menegaskan format surat pendakwaan itu adalah salah dan beliau juga
tidak menolak dokumen yang disiarkan SR menunjukkan wujudnya konspirasi untuk menggulingkan kerajaan sediada dan Perdana Menteri Malaysia.

Sebagai penyebar maklumat dan berita palsu untuk menggulingkan Perdana Menteri di dalam proses demokrasi, apakah mereka juga bakal berhadapan tindakan undang-undang?

Dengarnya laporan polis akan dibuat terhadap FB SSTDM kerana menyebar dokumen palsu SR dengan bertujuan turut ingin menggulingkan kerajaan... 

Amat mengecewakan apabila admin FB SSTDMM membenarkan perkara seperti ini berlaku dan apa jua niat mereka... ia tetap menyalahi undang-undang.




No comments: