Wednesday, January 07, 2015

TOKEY BALAK NAFI TETAPI GOOGLE EARTH MEMBUKTIKANNYA

Tonton dahulu video ini dan tanya diri kita, apa yang kita faham!



Sedikit maklumat :
Kemusnahan hutan di Kelantan - kawasan tadahan semulajadi dimusnahkan dengan skala yang begitu dahsyat sekali. Dengan menggunakan google earth, video ini menyusuri dari Kota Bharu sehingga ke Lojing untuk melihat sejauh mana kemusnahan hutan di Kelantan atas tujuan pembalakan/pertanian.

Kisah hutan negeri Kelantan diganyang semahunya tokey-tokey balak bukan sesuatu yang baru tetapi setelah menonton video di atas, timbul rasa belas kasihan terhadap alam semulajadi di bumi ini.

Sultan Kelantan pernah bertitah;


Teringat satu ketika dahulu sekitar tahun akhir 2012, apabila kerajaan Kelantan telah anugerahkan kepada 2 sepupu pemimpin DAP Perak ini. Tidak susah untuk mencari maklumat yang hanya di hujung jari, akan keluar pelbagai laporan mengenai penglibatan Ngeh, Ngah dan Nik Aziz terhadap anugerah tanah balak di Gua Musang.

Salah satu blog yang melaporkannya adalah... Unspinners. Menariknya, bersungguh-sungguh menafikannya sehingga mengugut ;
Nga Kor Ming telah datang kemejanya lalu menuding jari dengan berkata "You dedah (revealed) you watch out I will go after you."
... tetapi akhirnya terpaksa mengaku juga terlibat dan Nik Aziz yang meluluskannya...



Bencana banjir yang sedang dihadapi rakyat Kelantan terutama di Gua Musang dan Kuala Krai hari ini adalah hasil dari kerakusan tokey-tokey balak dan ini tidak boleh dinafikan. Logiknya adalah setelah air banjir surut, yang tinggal kepada rakyat adalah limpahan lumpur. Sekiranya banjir berpunca dari air sungai, air empangan dan air laut, apakah membawa lumpur juga?

Maka, kedengaranlah juga penafian dari Raja Balak PAS, si Husam Musa yang berusaha mencari kambing hitam untuk mengelak dari dipersoal dan dipersalahkan.

Ini sebahagian dari kenyataan Husam...

Adakah TNB penyumbang terbesar banjir terpelik ini??? Saya pohon TNB memberikan penjelasan segera...



Maka, TNB berikan penjelasan...




Apalagi alasan Husam selepas ini? 

Apakah ada kaitan Husam, 2 sepupu Ngeh dan Ngah... AIDC menjelaskannya.

Kini mengapa Kit Siang tiba-tiba menunjukkan prihatinnya terhadap rakyat Kelantan sehingga sanggup melancong ke Kelantan telah terjawab sepenuhnya. Alasan DAP yang prihatin terhadap rakan sepolitiknya hanyalah satu sandiwara. Dan alasan yang terpkasa dibuat Kit Siang untuk menutup kehilangan anaknya yang tidak dapat dihubungi kerana bercuti di Paris, juga sekadar alasan sampingan.

Yang nyata, pelaburan balak mereka perlu diawasi dan jangan sehingga rakyat tahu punca sebenar malapetaka banjir besar 2014.

Rakyat Kelantan perlu bertanya kepada diri mereka... apabila hasil bumi Kelantan diratah habis-habisan, ia milik PAS dan DAP tetapi ketika rakyat menimpa musibah akibat perbuatan mereka... APAKAH RAKYAT KELANTAN TIDAK BOLEH MENYEBUT NAMA-NAMA MEREKA?

No comments: