Semenjak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) ditubuhkan pada 2010, operasi yang dijalankan tidak pernah dilakukan secara solo atau bersendirian.
Berikut adalah beberapa siri operasi SPAD yang telah dijalankan dengan kerjasama PDRM, JPJ dan/atau beberapa agensi penguatkuasaan lain seperti DBKL dsb...
05 April 2013 : OPS TEGAS BERSAMA PDRM, JPJ DAN AADK
17 Ogos 2012 : OPS PARASIT DAN OPS SERKAP
12 Jun 2012 : OPS PARASIT (Ulat Tiket) & OPS Tegas (Kereta Sapu) di LTA PULAU PINANG DAN TERMINAL BAS SG NIBONG
29 Mei 2012 : OPERASI ANJURAN IPD BESUT DENGAN PERSATUAN KERETA SEWA JERTIH DAN KUALA BESUT
16Jan 2012 : OPERASI TAHUN BARU CINA DENGAN KERJASAMA DBKL, JABATAN IMIGRESEN, SPRM dan PDRM
18 Ogos 2011 : SPAD, JPJ, PDRM gabung tenaga dalam Ops Keselamatan Bersepadu
22 Julai 2011 : SPAD, Polis dan JPJ laksana penguatkuasaan pengangkutan awam
Terkini, pada 20 Jun 2013 Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah mengadakan Operasi Tegas Bersepadu dengan kerjasama JPJ, PDRM dan Dewan Bandar Raya Kuala Lumpur (DBKL).
PROSEDUR PIAWAIAN OPERASI “SOP” SPAD
Terkini, pada 20 Jun 2013 Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah mengadakan Operasi Tegas Bersepadu dengan kerjasama JPJ, PDRM dan Dewan Bandar Raya Kuala Lumpur (DBKL).
PROSEDUR PIAWAIAN OPERASI “SOP” SPAD
Setiap perasi bersepadu yang diadakan ini bertepatan dengan SOP Penyelarasan Penguatkuasaan Agensi-Agensi Penguatkuasaan Pengangkutan Jalan Malaysia yang telah dilancarkan pada 8 Oktober 2012 lalu. Standard Operating Procedure (SOP) ini telah menggariskan
bidang tugas serta peranan setiap agensi dalam menjalankan operasi
terancang dan operasi bersama agar lebih selaras dan efektif.
Beberapa perkara di dalam SOP ini telah ditetapkan seperti berikut:
- Dalam operasi bersama, PDRM telah ditetapkan sebagai lead agency dan selain PDRM, agensi-agensi lain boleh menjadi host agency mengikut keperluan dan akan diputuskan dalam mesyuarat berkala Jawatankuasa Penyelaras Operasi.
- Jawatankuasa Penyelaras Operasi Agensi Penguatkuasaan Pengangkutan Jalan akan berfungsi secara kekal dan bermesyuarat sekurang-kurangnya 3 bulan sekali bagi menyelaras semua operasi yang dijalankan oleh agensi penguatkuasaan pengangkutan jalan; dan
- Skop SOP ini merangkumi prosedur kerja dalam operasi terancang agensi dan juga operasi bersama yang meliputi penyelarasan tugas, perancangan operasi, hebahan media dan penilaian operasi.
SPAD merupakan salah satu agensi yang diberi tugas bagi memastikan penguatkuasaan menjadi lebih sistematik dan menyeluruh berlandaskan kehendak perundangan.
Perbezaan paling ketara yang dapat dilihat adalah SPAD akan
mempunyai pegawai-pegawai penguatkuasanya sendiri. Bidang
kuasa mereka yang merangkumi kerja-kerja penguatkuasaan adalah
dilandaskan daripada Akta Pengangkutan Darat 2010.
Bidang
kuasa pegawai penguatkuasa SPAD ini antara lain termasuklah pemeriksaan
pengangkutan-pengangkutan awam dan pengangkutan muatan bagi memastikan
kesemua layak berada di atas jalan raya, dan memiliki lesen yang sah
serta dokumen-dokumen lain; pemeriksaan pemandu, konduktor dan pemandu
gantian bagi memastikan bahawa mereka dalam keadaan yang memuaskan untuk
bertugas; pemeriksaan tiket perjalanan; dan mengetatkan kawalan bagi
membanteras penjualan tiket haram dan perayu tiket.
Pegawai
penguatkuasa SPAD akan bekerjasama dengan pegawai penguatkuasa dari
agensi-agensi lain seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Polis
Diraja Malaysia (PDRM) bagi memastikan keselamatan perjalanan
pengangkutan-pengangkutan awam.
Dengan penggubalan
dan penguatkuasaan Akta Pangangkutan Awam Darat 2010, beberapa
kesalahan-kesalahan baru berkaitan pengangkutan awam dan kuasa
penguatkuasaan telah diperkenalkan, seperti hukuman ke atas kesalahan
pemalsuan, kuasa pegawai penguatkuasa SPAD untuk menangkap pesalah dan
melakukan sekatan jalan.
Undang-undang tersebut juga mengubah undang-undang sedia ada seperti pelanggaran syarat-syarat perlesenan di mana denda maksima telah dinaikkan kepada RM500,000 serta 2 tahun penjara dari denda maksima RM5,000 serta setahun penjara.
Undang-undang tersebut juga mengubah undang-undang sedia ada seperti pelanggaran syarat-syarat perlesenan di mana denda maksima telah dinaikkan kepada RM500,000 serta 2 tahun penjara dari denda maksima RM5,000 serta setahun penjara.
No comments:
Post a Comment